امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 17956
  پرینت تاریخ انتشار : 14 فوریه 2021 - 9:55 | 3 بازدید
پیش‌بینی موج چهارم شیوع کرونا از اواسط اسفندماه؛

خطر سر بلند کردن دوباره کرونا با عادی‌انگاری در بهار۱۴۰۰/ دریافت نخستین محموله واکسن کرونا در استان همدان

به گزارش همدان نوین، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به نزدیک شدن به تعطیلات عید نوروز و به تبع آن شلوغی بازار‌ها در این ایام، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که درصورت عدم رعایت شیوه‌نامه‌های کرونایی در اواسط اسفندماه، شاهد موج چهارم شیوع کرونا در استان باشیم. حدود یک سالی است که حضور […]

خطر سر بلند کردن دوباره کرونا با عادی‌انگاری در بهار۱۴۰۰/ دریافت نخستین محموله واکسن کرونا در استان همدان

به گزارش همدان نوین، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به نزدیک شدن به تعطیلات عید نوروز و به تبع آن شلوغی بازار‌ها در این ایام، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که درصورت عدم رعایت شیوه‌نامه‌های کرونایی در اواسط اسفندماه، شاهد موج چهارم شیوع کرونا در استان باشیم.

حدود یک سالی است که حضور یک میهمان ناخوانده در جهان کام همگان را تلخ کرده است، ویروس هزارچهره‌ای که هرازچندگاهی چهره عوض می‌کند و باعث می‌شود که تعداد زیادی از افراد در تور این ویروس کوچک به دام بیفتند.

این امر موجب می‌شود اخبار ناخوشایند بیشتری از میزان ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ به گوش همگان برسد.

از طرفی همان‌طور که می‌دانیم اعمال محدودیت‌ها که طی چندماه گذشته صورت گرفت، موجب شد که شاهد کاهش چشمگیر مبتلایان در ایران باشیم که این امر چند هفته‌ای بیشتر استمرار نیافت و دوباره برخی از مردم و مسئولین با عادی‌انگاری، بی‌تفاوتی و رعایت نکردن پروتکل‌های اجتماعی و بهداشتی، موجب افزایش شمار مبتلایان این بیماری شده‌اند.

از طرف دیگر خبر فوت بسیاری از سلبریتی‌ها و افراد مشهور باعث شده است که موج غم و ماتم در این ایام در فضای موجود بر جامعه حاکم باشد که اگر با همین روند رعایت نکردن مردم و عادی‌انگاری آن‌ها پیش برویم، باید منتظر موج چهارم و پنجم شیوع در روزهای اسفندماه و عید نوروز باشیم.

ناگفته پیدا است که قدرت بیماری‌زایی این ویروس کم نشده و درحال گردش است و آنچه که باعث نگرانی مسئولین حوزه بهداشت و درمان شده، عادی‌انگاری است؛ به‌طوری که در اظهارات یکی از مسئولین بهداشت و درمان کشور میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۸۶ درصد، به ۵۲ درصد رسیده است.

همچنین در خبر‌ها به‌کرات مطرح شد که هم‌اکنون واکسن روسی در میان سایر واکسن‌ها نمره قابل قبولی دریافت کرده و قرار است طی روزهای آینده این واکسن در مرحله نخست به کادر درمانی و سپس گروه‌های پُرخطر و بیماران خاص ترزیق شود.

در همین راستا به گفت‌وگو با سخنگوی بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نشسته و وضعیت استان در این زمینه را جویا شدیم که نتیچه را در ادامه می‌خوانیم:

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نخستین مرحله از تزریق واکسن روسی در استان طی روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه به پزشکان و کادر درمان صورت گرفت.

محمد طاهری با بیان اینکه در ابتدا بیمارستان سینا که سانتر کرونای استان محسوب می‌شود در اولویت دریافت واکسن روسی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بعد از بیمارستان سینا، بیمارستان‌های بعثت و بهشتی این واکسن را دریافت می‌کنند و کادر درمان این دو بیمارستان می‌توانند با تزریق این واکسن در مقابل بیماری کرونا واکسینه شوند.

وی با بیان اینکه در مرحله بعد افراد سالمند و بیماران زمینه‌ای در نوبت دریافت این واکسن قرار می‌گیرند، اظهار کرد: افراد عادی و داوطلب هم می‌توانند در مرحله بعدی این واکسن را دریافت کنند.

این متخصص میکروب‌شناسی پزشکی با بیان اینکه برخی از افراد که شرایط خاص دارند همانند زنان باردار، زنان شیرده و افرادی که حساسیت شدید دارویی دارند نباید این واکسن را دریافت کنند، عنوان کرد: به‌دلیل آنکه این واکسن به‌تازگی تولید شده و برای افراد یادشده تزریق آن خطرناک است.

طاهری در ادامه گفت: از آنجایی که مطالعات صورت‌گرفته روی واکسن‌های فعلی کرونا در آزمایش‌های بالینی روی زنان باردار انجام نشده، اطلاعات زیادی از چگونگی تأثیر یا حتی واکنش این زنان به واکسن در دست نیست و این کار باید با نهایت دقت انجام شود.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا روسی با نام تجاری «اسپوتنیک»، نخستین واکسن ضد کرونا در جهان تاکنون است که مورد تأیید بسیاری از کشور‌ها قرار گرفته و توانسته نمره قبولی دریافت کند، تصریح کرد: در این واکسن از ویروس کرونا به‌صورت نوترکیب استفاده شده است (از وکتور کرونا ویروس انسانی در آن استفاده شده) که می‌بایست در دو نوبت تزریق شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان افزود: مرحله دوم ۲۱ روز بعد از تزریق نخستین واکسن انجام خواهد شد.

طاهری با اشاره به وضعیت استان همدان ازلحاظ مبتلایان به کرونا در تاریخ ۲۱ بهمن‌ماه، عنوان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ مورد مثبت جدید در استان ثبت شده است که با احتساب تعداد مبتلایان به کرونا از ابتدای بیماری تاکنون ۱۰ هزار و ۲۶۴ نفر و تعداد موارد فوتی طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر بوده که تاکنون یک‌هزار و ۴۹۷ فوتی ثبت شده است.

وی با اشاره با آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان‌ها، افزود: از ابتدای شیوع این بیماری اسدآباد با ۳۶۷، بهار ۵۹۱، تویسرکان ۶۵۰، رزن ۴۴۰، درگزین ۱۹۶، فامنین ۱۷۸، کبودراهنگ ۶۵۶، ملایر یک‌هزار و ۷۸۷، نهاوند یک‌هزار و ۱۳۱ نفر، همدان سه هزار و ۸۹۱ و خارج از استان ۲۷۵ نفر مورد مثبت، آمار کرونای خود را ثبت کرده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در ادامه با بیان اینکه عادی‌انگاری موجب شده است که برخی از شهرستان‌های همدان از وضعیت آبی خارج شوند، مطرح کرد: شهرستان‌های فامنین، کبودراهنگ و اسدآباد در وضعیت آبی کرونایی، ملایر، همدان و نهاوند در وضعیت زرد و بهار، تویسرکان، رزن و درگرزین در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته‌اند.

طاهری با اشاره به آنکه روند جهشی ویروس کاملاً ناشناخته و غیر قابل پیش‌بینی است، ابراز کرد: توصیه می‌شود هم‌وطنان همانند گذشته پروتکل‌های بهداشتی و اجتماعی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون مهم‌ترین عامل ابتلا حضور در اجتماعات اعلام شده است، مطرح کرد: با توجه به اینکه درحال حاضر شاهد یک شیب ملایم افزایشی هستیم، بنابراین از همه همشهریان درخواست دارم که کمتر در اجتماعات حضور داشته باشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به نزدیک شدن به تعطیلات عید نوروز و به تبع آن شلوغی بازار‌ها در این ایام، عنوان کرد:پیش‌بینی می‌شود که درصورت عدم رعایت شیوه‌نامه‌های کرونایی در اواسط اسفندماه شاهد موج چهارم شیوع کرونا در استان باشیم.

طاهری با بیان اینکه درحال حاضر بیمارستان‌های موجود در استان فضای خالی زیادی دارند، افزود: اکنون برنامه‌ای برای برپایی اقامتگاه‌ جهت افراد کرونایی نداریم، اما با توجه به پیش رو بودن ایام عید نوروز، این مکان‌ها از اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ فعال خواهند شد.

وی گفت: در موج چهارم شیوع کرونا از همه بخش‌‌های خالی بیمارستان استفاده خواهد شد.

حال با توجه به آنچه گفته ‌شد، به نظر می‌رسد تعداد زیادی افراد علاوه‌بر اینکه به زندگی در کنار این بیماری عادت کرده‌اند، هیچ‌کدام از شیوه‌نامه‌های کرونایی را رعایت نکرده و همین امر موجب شده است که شاهد افزایش مبتلایان و فوتی‌های این بیماری باشیم.

لازم به ذکر است که هم‌وطنان نباید روز‌های سیاه آذرماه را فراموش کنند و بهاری سیاه‌تر از آن ایام را رقم بزنند.

با توجه به تعطیلات پیش رو و عید نوروز، بار دیگر از مردم فهیم ایران درخواست داریم برای اینکه شاهد روز‌های غم‌بار نباشیم، این‌بار هم مانند گذشته در اجتماعات حضور پیدا نکنند و مسافرت‌های تفریحی و غیر ضروری خود را تا اطلاع ثانوی لغو کنند.

همه توصیه‌ها از سوی کارشناسان و کارگزاران بهداشت و درمان استان همدان، مربوط به پرهیز از عادی‌انگاری شرایط و نادیده نگرفتن خطر پنهان کرونا از سوی شهروندان است، این کارشناسان تأکید می‌کنند که عادی‌ا‌نگاری شرایط در بهمن‌ماه جاری خطر سر بلند کردن کرونا در همدان و سایر شهرستان‌های آن طی اسفندماه و بهار ۱۴۰۰ را در پی دارد.

شایان ذکر است که این ویروس هنوز در جامعه از بین نرفته و درحال چرخش است و اگر اعضای جامعه دچار ساده‌انگاری، سهل‌انگاری و کاهش حساسیت نسبت به رعایت اصول بهداشتی شوند، ممکن است در ماه اسفند ۹۹ و همچنین بهار ۱۴۰۰ با موج شدیدتری مواجه شویم.

| منبع خبر : سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.