امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 17657
  پرینت تاریخ انتشار : 07 فوریه 2021 - 14:40 | 16 بازدید
استاندار همدان:

کشاورزان در خط مقدم جنگ اقتصادی دشمن قرار دارند

به گزارش همدان نوین، استاندار همدان گفت: کشاورزان این استان با تولید سالانه حدود پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در شرایط تحریم، در خط مقدم مقابله با جنگ اقتصادی دشمن قرار دارند.  «سیدسعید شاهرخی» روز یکشنبه در آیین ملی تقدیر از بهره‌برداران نمونه بخش کشاورزی استان همدان که همزمان با سراسر کشور با حضور […]

کشاورزان در خط مقدم جنگ اقتصادی دشمن قرار دارند

به گزارش همدان نوین، استاندار همدان گفت: کشاورزان این استان با تولید سالانه حدود پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در شرایط تحریم، در خط مقدم مقابله با جنگ اقتصادی دشمن قرار دارند.

 «سیدسعید شاهرخی» روز یکشنبه در آیین ملی تقدیر از بهره‌برداران نمونه بخش کشاورزی استان همدان که همزمان با سراسر کشور با حضور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس(ارتباط تصویری زنده) برگزار شد، افزود: در شرایطی که استکبار جهانی و در راس آن آمریکا، بی رحمانه ترین تحریم ها را به ایران اسلامی تحمیل کرده، فعالان بخش خصوصی، تولیدکنندگان و کشاورزان نقش بسیار مهم و قابل توجهی در این جنگ اقتصادی و مقابله با تحریم و توطئه های اقتصادی دشمن دارند.

وی با اشاره به اینکه تلاش تمامی ۱۱۷ هزار بهره بردار و کشاورز استان همدان در حوزه های مختلف قابل تقدیر است، اظهار داشت: تولیدکنندگان با تامین به موقع مواد غذایی و کالاهای اساسی ایجاد وفور نعمت در جامعه، اجازه ندادند که مردم و کشور با مشکلی دراین زمینه مواجه شوند.

شاهرخی گفت: باعث افتخار است که استان همدان در تولید سه محصول سیب زمینی با ۹۲۰ هزار تن، گردو با ۵۴ هزار تن و سیر خشک با ۵۰ هزار تن موفق به کسب رتبه نخست کشور شده است.

وی بیان کرد: همدان در تولید انگور با تولید ۴۲۰ هزار تن رتبه دوم، یونجه با تولید ۵۴۰ هزار تن رتبه سوم و در تولید جو با ۳۴۰ هزار تن رتبه چهار کشور را به خود اختصاص داده است.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: این استان با تولید ۱۸ هزار تن انواع گیاهان دارویی، رتبه چهارم و تولید ۴۲۵ هزار تن چغندر قند رتبه پنجم کشور را از آن خود کرده است.

وی تصریح کرد: در سال زراعی گذشته، استان همدان با تولید بی سابقه ۷۱۰ هزار تن گندم به عنوان ششمین استان برتر کشور دراین زمینه معرفی شد.

شاهرخی افزود: این افتخارات در شرایطی نصیب استان همدان شده که ۲.۱ درصد از جمعیت و ۱.۲ درصد از وسعت کشور را داراست که با این وجود پنج میلیون تن از محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی علمی انجام شده برای پیشبرد هدفمند استان و با توجه به محدودیت منابع آبی و زمین کشاورزی، باید به سمت افزایش بهره‌وری و توسعه کشت گلخانه ای حرکت کنیم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه رویکرد ما توسعه کشت گلخانه ای است، تصریح کرد: در کل کشور ۳۷۲ واحد گلخانه ای بهره برداری شد که ۲۷ واحد آن با اشتغالزایی برای ۳۲۸ تن و سرمایه گذاری ۲۰۶ میلیارد تومان متعلق به استان همدان است.

وی اضافه کرد: استان همدان تا ۲ سال قبل، ۱۰۷ هکتار گلخانه داشت که این رقم هم اکنون به ۱۷۲ هکتار سطح زیرکشت افزایش یافته است.

شاهرخی با بیان اینکه قصد داریم زیرساخت ایجاد ۵۲۰ هکتار گلخانه را در استان همدان فراهم کنیم، افزود: سطح زیرکشت ایجاد گلخانه های استان همدان در ۲ سال اخیر حدود ۲ برابر مجموع ۴۰ سال گذشته بوده است.

وی یادآور شد: در تولید گوشت و محصولات لبنی نیز با انعقاد تفاهم با شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) چهار واحد گاوداری ۶ هزار راسی در استان همدان احداث می شود.

استاندار همدان تاکید کرد: سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۳۵۱ هزار تن شیر در استان همدان تولید می شد که این میزان اکنون به ۳۸۶ هزار تن در سال افزایش یافته است.

به گفته وی، همچنین موفق شدیم انگور تولیدی شهرستان ملایر را در رقابت با انگور تاکستان به عنوان پنجاه و سومین میراث جهانی کشاورزی به ثبت سازمان خواروبار جهانی(فائو) برسانیم.

نماینده عالی دولت در استان همدان گفت: سالانه حدود ۱۵۰ هکتار باغ انگور در این استان تحت پوشش طرح فراز قرار می گیرد  که با اجرای این طرح، میزان بهره وری تولید انگور تا پنج برابر افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه گردوی تولیدی شهرستان تویسرکان در ایران و جهان شناخته شده و معروف است، گفت: در طرح سرشاخه کاری درختان گردو، تا کنون ۲۸۲ هزار پیوندک به منظور افزایش کیفیت و میزان محصول، به درختان گردوی تویسرکان پیوند زده شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سیر ظرفیت بالایی در استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: قصد داریم با راه اندازی شهرک سیر، همه کارهای مرتبط با بسته بندی و فرآوری این محصول ارزشمند را در داخل استان همدان انجام دهیم.

استاندار همدان مدیریت آب را یکی از چالش های اساسی بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: آبیاری نوین تنها چاره و راهکار دراین زمینه است که دراین راستا سد کلان ملایر و سد نعمت آباد اسدآباد آبگیری و عملیات ساخت سد خرمرود تویسرکان و گرین نهاوند نیز در استان آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، در این آیین از ۶۸  کشاورز به عنوان نمونه استانی و ۱۲ کشاورز نمونه ملی، تقدیر شدند.

| منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.