امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 175213
  پرینت تاریخ انتشار : 15 ژانویه 2024 - 8:44 | 1 بازدید

سفیر ایران در پرتوریا: آفریقای جنوبی خود را ملزم به حمایت از فلسطین می‌داند/ حمایت‌ها کافی نیست

[ad_1] سفیر ایران در آفریقای جنوبی گفت: اقدام تاریخی و جسورانه پرتوریا علیه رژیم صهیونیستی می‌تواند یک فضاحت بزرگ تاریخی را برای این جنایتکاران رقم بزند و هزینه‌های حمایت‌های بعدی از رژیم کودک کش و نسل‌کش صهیونیستی را به نحو بسیار قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. به گزارش ایسنا، هیات حقوقی آفریقای جنوبی، همراه با وزیر […]

سفیر ایران در پرتوریا: آفریقای جنوبی خود را ملزم به حمایت از فلسطین می‌داند/ حمایت‌ها کافی نیست

[ad_1]

سفیر ایران در آفریقای جنوبی گفت: اقدام تاریخی و جسورانه پرتوریا علیه رژیم صهیونیستی می‌تواند یک فضاحت بزرگ تاریخی را برای این جنایتکاران رقم بزند و هزینه‌های حمایت‌های بعدی از رژیم کودک کش و نسل‌کش صهیونیستی را به نحو بسیار قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، هیات حقوقی آفریقای جنوبی، همراه با وزیر دادگستری این کشور، روز پنجشنبه هفته گذشته در نشست دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه خواهان آن شد که این دادگاه برای توقف فوری جنگ در نوار غزه دستور موقت صادر کند. وزیر دادگستری آفریقای جنوبی در استدلال‌های این کشور در خصوص شکایت ۸۴ صفحه‌ای که روز هشتم دی به دادگاه لاهه ارائه شده بود، گفت «هیچ اقدام مسلحانه‌ای خشونت اسرائیل علیه فلسطینیان را توجیه نمی‌کند».

در شکایت ۸۴ صفحه‌ای آفریقای جنوبی از اسرائیل استدلال شده که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه ناقض الزامات و تعهدات بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ است. این کنوانسیون نسل‌کشی را اقدامی با هدف تخریب به صورت کلی یا جزئی، در سطح ملی، نژادی، قومی یا مذهبی معنا کرده‌ است.

آفریقای جنوبی، اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را نسل‌کشی می‌داند چون با هدف تخریب بخش قابل توجهی از جمعیت این باریکه است.

دولت پرتوریا که حمله حماس به اسرائیل را محکوم نکرده و ارتباطات نزدیکی با فلسطینیان دارد، معتقد است که اسرائیل کنوانسیون «نسل‌کشی» سازمان ملل را با اقدامات خود در جنگ غزه «نقض کرده است».

در صورت محکومیت، رهبران نظامی و سیاسی  رژیم صهیونیستی در معرض حبس و تعقیب قرار می‌گیرند.

آفریقای جنوبی؛ وارث آموزه‌های اخلاقی و انسانی نلسون ماندلا

«مهدی آقاجعفری» سفیر ایران در آفریقای جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که اقدام پرتوریا در طرح شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه را چگونه ارزیابی می‌کند و این کشور آفریقایی با توجه به سابقه مبارزاتی مردم این کشور در مبارزه با آپارتاید با چه اهدافی، این اقدام را انجام داده است؟ گفت: آفریقای جنوبی خود را وارث آموزه‌های اخلاقی و انسانی نلسون ماندلا می‌داند که علیه استعمار و نژادپرستی مبارزه کرده و به آزادی و دموکراسی رسیده است.

سفیر ایران در پرتوریا: آفریقای جنوبی خود را ملزم به حمایت از فلسطین می‌داند/ حمایت‌ها کافی نیست
«مهدی آقاجعفری» سفیر ایران در آفریقای جنوبی

وی افزود: رهبر فقید آفریقای جنوبی کلیدواژه‌ای تاریخی در موضوع فلسطین دارد که تا به امروز چراغ راه دولت و مردم آفریقای جنوبی بوده است. نلسون ماندلا پس ازفروپاشی آپارتاید و آزادی مردم کشورش گفته است «آزادی ما کامل نمی‌شود مادامیکه فلسطین آزاد نشود» از این منظر تا زمانی که فلسطین آزاد نشود آفریقای جنوبی خود را ملزم به حمایت از فلسطین می‌داند.

شکایت علیه رژیم صهیونیستی برای مردم آفریقای جنوبی احساس غرور و شعف و سربلندی به همراه دارد

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود : آفریقای جنوبی با اقدام شجاعانه و تاریخی خود علیه رژیم صهیونیستی، منزلت و جایگاه این کشور را در سطح بین‌المللی و در مجامع بین‌المللی ارتقا بخشیده و پس از سی سال بار دیگر رهبری خود در زمینه حفظ و ارتقای  کرامت انسانی و حقوق بشر و آزادی و  دموکراسی را تثبیت کرده و این اقدام برای مردم آفریقای جنوبی احساس غرور و شعف و سربلندی به همراه دارد و اینکه همچنان در خط مقدم مبارزه با آپارتاید قرار دارند.

سفیر ایران در پرتوریا: آفریقای جنوبی خود را ملزم به حمایت از فلسطین می‌داند/ حمایت‌ها کافی نیست

وی ادامه داد: فراموش نکنیم یک سال قبل در حالی که برخی با عضویت ناظر اسرائیل در اتحادیه آفریقا به دنبال سرایت روند عادی‌سازی با این رژیم به قاره آفریقا بودند این آفریقای جنوبی بود که به همراه الجزایر مقابل این روند خطرناک ایستادند و عضویت رژیم صهیونیستی را در اتحادیه آفریقا تعلیق کردند. این اقدام نیز شایسته تقدیر است.

سفیر ایران در آفریقای جنوبی در پاسخ به این سوال که  علیرغم فشارهای وارد شده از سوی رژیم صهیونسیتی و آمریکا، آفریقای جنوبی پیگیری این پرونده را در دادگاه لاهه دنبال کرده است، نگاه افکار عمومی آفریقای جنوبی به این اقدام دولت پرتوریا چیست؟ اظهار کرد: این اقدام به طور قطع حمایت اکثریت مردم ستمدیده این کشور که طعم آپارتاید را چشیده‌اند همراه خود دارد. در نوامبر گذشته ما شاهد بزرگترین تظاهرات مردم آفریقای جنوبی اعم از مسیحی، مسلمان و حتی یهودیان ضد صهیونیسم در حمایت از فلسطین و علیه جنایات رژیم صهیونیستی در کیپ تاون آفریقای جنوبی بودیم که به گفته برخی ناظران این تظاهرات به جهت گستردگی جمعیت پس از سقوط آپارتاید بی‌نظیر بوده است.

سفیر ایران در پرتوریا: آفریقای جنوبی خود را ملزم به حمایت از فلسطین می‌داند/ حمایت‌ها کافی نیست

حمایت‌ها از اقدام آفریقای جنوبی کافی نیست

آقا جعغری در پاسخ به این سوال که با توجه به این که این شکایت که عده‌ای آن را اقدامی بی‌نظیر می‌دانند از سوی یک کشور غیر اسلامی و غیر مسلمان انجام شده است، کشورهای اسلامی و عربی چگونه می توانند در پیشبرد این موضوع به آفریقای جنوبی کمک کنند؟ خاطر نشان کرد: تا همین جا حمایت‌های نسبتا خوبی از اقدام آفریقای جنوبی از سوی برخی کشورهای مسلمان و غیر مسلمان به عمل آمده است ولی کافی نیست. در جنگ جاری غزه شاهد بودیم که علیرغم تبلیغات بسیار گسترده رسانه‌های پر شمار جهانی تحت نفوذ صهیونیست ها، روایت آنها شکست خورده و روایت فلسطینی و مقاومت غالب شده و افکار عمومی جهان علیه اقدامات اسرائیل و حامیان آن من‌جمله آمریکا و انگلیس برانگیحته شده و این نقطه قوت بسیار مهم و موثری است.

وی با بیان این که آفریقای جنوبی تا به اینجا هم به لحاظ ابتکاری که به خرج داده و هم به لحاظ عملکرد تیم حقوقی دردیوان بسیار خوب و قوی عمل کرده است. هر چه حمایت دولتها بیشتر شود و همچنین تلاش برای همراهی افکار عمومی جهان با اقدام آفریقای جنوبی شدت یابد، تاثیر گذاری سیاسی در نتیجه رای دیوان پرهزینه‌تر می‌شود، گفت: این نه تنها وظیفه دولت‌ها که رسالت صاحبان اندیشه و قلم در همه کشورها من‌جمله کشورهای عربی و اسلامی نیز هست. تشکیل کمپین در فضای مجازی و حقیقی برای حمایت از اقدام آفریقای جنوبی به‌خصوص با توجه به درگاهی که دادستان دیوان با آدرس https://www.justiceforall.org/icc-submissions/برای بارگذاری  هرگونه عکس و مدرک مرتبط با جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی اسرائیل ایجاد کرده، فرصت عملی بزرگی را برای حمایت از اقدام آفریقای جنوبی برای همگان در سراسر جهان ایجاد کرده است.

سفیر ایران در پرتوریا: آفریقای جنوبی خود را ملزم به حمایت از فلسطین می‌داند/ حمایت‌ها کافی نیست

حضور نماینده رژیم صهیونیستی در جلسه دادگاه نشان دهنده ترس و وحشت آن‌هاست

آقا جعفری در پاسخ به این سوال که این اقدام آفریقای جنوبی، چه هزینه هایی را برای رژیم صهیونیستی و آمریکا در عرصه بین‌الملل به خصوص افکار عمومی جهان خواهد داشت؟ تصریح کرد: اینکه رژیم اسرائیل برای اولین بار در یک دادگاه بین‌المللی حاضر شده تا از خود دفاع کند نشان دهنده ترس و وحشت بزرگی است که اسرائیل و آمریکا و دیگر حامیان آنها از اقدام آفریقای جنوبی در آن گرفتار شده اند.

سفیر ایران در پرتوریا: آفریقای جنوبی خود را ملزم به حمایت از فلسطین می‌داند/ حمایت‌ها کافی نیست

اقدام تاریخی و جسورانه پرتوریا می‌تواند یک فضاحت بزرگ تاریخی را برای جنایتکاران رقم بزند

وی تاکید کرد: این اقدام تاریخی و جسورانه می‌تواند یک فضاحت بزرگ تاریخی را برای این جنایتکاران رقم بزند و هزینه‌های حمایت‌های بعدی از رژیم کودک کش و نسل‌کش صهیونیستی را به نحو بسیار قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. به خصوص اینکه اقدامات جنایتکارانه این رژیم در طول هفتاد سال گذشته با سیاست  مزورانه مظلوم نمایی و عوض کردن جای مظلوم و ظالم تداوم داشته و اقدام آفریقای جنوبی این ظرفیت را دارد که این سیاست استعماری را به صورت جدی به چالش کشیده، کاملا مفتضح کند و ادامه آن را بسیار پرهزینه‌تر نماید.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.