امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 8 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 174879
  پرینت تاریخ انتشار : 14 ژانویه 2024 - 9:14 | 1 بازدید

شکایت آفریقای جنوبی به دادگاه لاهه؛ راهی برای مستندسازی جنایات رژیم صهیونیستی

[ad_1] کارشناس مسائل بین‌الملل گفت که شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه حتی اگر در عمل این رژیم را به قطع جنایاتش وادار نکند، اما ضربه حیثیتی بزرگی به این رژیم وارد کرد؛ چرا که جنایات آن در یک دادگاه بین‌المللی مورد توجه افکار عمومی جهان مستند شد و بر آن مهر […]

شکایت آفریقای جنوبی به دادگاه لاهه؛ راهی برای مستندسازی جنایات رژیم صهیونیستی

[ad_1]

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت که شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه حتی اگر در عمل این رژیم را به قطع جنایاتش وادار نکند، اما ضربه حیثیتی بزرگی به این رژیم وارد کرد؛ چرا که جنایات آن در یک دادگاه بین‌المللی مورد توجه افکار عمومی جهان مستند شد و بر آن مهر تایید زده شد و این کار در تاریخ ماندگار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، هیات حقوقی آفریقای جنوبی، همراه با وزیر دادگستری این کشور، روز پنجشنبه هفته گذشته در نشست دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه خواهان آن شد که این دادگاه برای توقف فوری جنگ در نوار غزه دستور موقت صادر کند. وزیر دادگستری آفریقای جنوبی در استدلال‌های این کشور در خصوص شکایت ۸۴ صفحه‌ای که روز هشتم دی به دادگاه لاهه ارائه شده بود، گفت «هیچ اقدام مسلحانه‌ای خشونت اسرائیل علیه فلسطینیان را توجیه نمی‌کند».

شکایت آفریقای جنوبی به دادگاه لاهه؛ راهی برای مستندسازی جنایات رژیم صهیونیستی

دولت پرتوریا که حمله حماس به اسرائیل را محکوم نکرده و ارتباطات نزدیکی با فلسطینیان دارد، معتقد است که اسرائیل کنوانسیون «نسل‌کشی» سازمان ملل را با اقدامات خود در جنگ غزه «نقض کرده است».

«حسن بهشتی‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری دادگاه لاهه برای بررسی نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: لایحه‌ای که آفریقای جنوبی برای ارائه به دادگاه لاهه تهیه کرده حدود ۸۳ صفحه و بسیار دقیق است. در آن به جزییات و با ارائه مستندات به جنایات اسرائیل در غزه اشاره شده است و البته دفاع خوبی هم ارائه شد که به نظرم اسرائیل را در تنگنای شدید قرار داد و طرف مقابل نتوانست از خود دفاعی کند.

شکایت آفریقای جنوبی به دادگاه لاهه؛ راهی برای مستندسازی جنایات رژیم صهیونیستی

وی ادامه داد: احتمالا آفریقای جنوبی از مشاوران حقوقی کشورهای دیگر هم استفاده کرده باشد، اما لایحه‌ای که ارائه کرد جامع و مستند بود و کار اسرائیل را تمام کرد. درخواست فوری این کشور برای استناد به جنایت جنگی و تقاضا برای صدور حکم فوری توقف حملات بسیار قابل توجه بود. روند کار دادگاه لاهه برای صدور رای چند سال طول می‌کشد ولی این درخواست موثر بود و امیدواریم این مساله در رای بدوی بیاید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه همراهی کشورهای دیگر با آفریقای جنوبی از جمله ترکیه قابل توجه است، تصریح کرد: خوب است که ایران هم در این مسیر همراه شود و تیم حقوقی خود را برای همراهی بسیج کند.

وی تاکید کرد: اقدام آفریقای جنوبی جسورانه بود و به لحاظ حقوقی و بین‌المللی می‌تواند بر اسرائیل و حامیان آن فشار زیادی وارد کند. برگزاری این دادگاه راهی است برای مستندسازی جنایات اسرائیل. قطعا تاثیر عملی در توقف حملات این رژیم نخواهد داشت، اگر دادگاه به توقف فوری جنایات در غزه رای دهد، بعید است تاثیری داشته باشد اما رسوایی بزرگ برای اسرائیل است. واقعیت این است که اگر اسرائیل محکوم شود خیلی ضربه محکمی برای اوست.

شکایت آفریقای جنوبی به دادگاه لاهه؛ راهی برای مستندسازی جنایات رژیم صهیونیستی

بهشتی‌پور درباره بی‌تاثیر بودن مجامع بین‌المللی از جمله مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت در توقف جنایت‌های جنگی اسرائیل و نسل‌کشی در غزه خاطرنشان کرد: درست است که این نهادها تاثیری در توقف این جنایات نداشتند، اما اقدامات‌شان ولو اینکه تاثیری هم نداشت در جهت‌دهی افکار عمومی جهان به نفع مردم فلسطین تاثیر داشته است. ادامه درخواست‌ها در سازمان ملل و برگزاری این دادگاه برای توقف جنایات اسرائیل در غزه نشان دهنده انزوای اسرائیل در سطح بین‌المللی است، از این رو به موازات، این تلاش‌ها باید ادامه یابد ولو اینکه اسرائیل توجه نکند.

وی تاکید کرد، کشورهایی مثل ایران باید به این جبهه بپیوندند و آفریقای جنوبی را تنها نگذارند و این را به یک کارزار بین‌المللی حقوقی علیه اسرائیل تبدیل کنند. حیف است ایران این عرصه را خالی بگذارد. یادمان نرود در سال ۹۸ در همین دادگاه به شکایت ایران علیه آمریکا در رابطه با وضع تحریم‌های غیرقانونی رسیدگی شد و در یک بند که مربوط به توقف فوری تحریم‌ها علیه ایران درباره دارو و غذا بود، حتی قاضی آمریکایی هم رای به نفع ایران داد و این در عرصه حقوقی به لحاظ بین‌الملی بسیار مهم است و همه دنیا این را تماشا می‌کنند.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.