امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 171951
  پرینت تاریخ انتشار : 03 ژانویه 2024 - 7:59 | 1 بازدید

امکان درمان ناباروری در میان طبقات متوسط و پایین از اقدامات مثبت زنده‌یاد کاظمی آشتیانی بود

[ad_1] متخصص موسسه رویان گفت: در دهه ۷۰ یکی از دغدغه‌های ایشان درمان خانوارهای نابارور بود، علاوه بر هزینه‌های سنگین، کشور هنوز نتوانسته بود اقداماتی در جهت دریافت این فناوری انجام دهد و از سوی دیگر هزینه درمان در این بخش سنگین بود، یکی از قدم‌های وی فراهم کردن شرایط درمان در میان طبقات متوسط […]

امکان درمان ناباروری در میان طبقات متوسط و پایین از اقدامات مثبت زنده‌یاد کاظمی آشتیانی بود

[ad_1]

متخصص موسسه رویان گفت: در دهه ۷۰ یکی از دغدغه‌های ایشان درمان خانوارهای نابارور بود، علاوه بر هزینه‌های سنگین، کشور هنوز نتوانسته بود اقداماتی در جهت دریافت این فناوری انجام دهد و از سوی دیگر هزینه درمان در این بخش سنگین بود، یکی از قدم‌های وی فراهم کردن شرایط درمان در میان طبقات متوسط و پایین جامعه بود.

به گزارش ایسنا، حدود ۳۲ سال پیش شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد امید تازه‌ای که زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی دانشمندی جهادگر برای درمان ناباروری در کشور ایجاد کرد، خود بنیان انگیزه‌ها و امیدهای دیگر برای تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادی، زیست‌فناوری و در نتیجه یافتن راه‌های روشن‌تر و هموارتر برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج یا لاعلاج باشد؛ اما او خود این پایه نیک را بر مبنای افق گسترده‌تری بنا نهاده بود. به‌طوری‌که امروز نام “سعید کاظمی آشتیانی” با کلیدواژه‌های “پژوهشگاه رویان”، “سلول‌های بنیادین”، “درمان ناباروری”، “بانک بندناف” و…… گره‌خورده است.

او که در ۱۸ سالگی هم‌زمان با قبولی در رشته فیزیوتراپی و ورود به دانشگاه علوم پزشکی ایران، در هنرستان “پیام امید” به تدریس ادبیات و بینش اسلامی مشغول بود، با تعطیلی دانشگاه‌ها و حضور در جبهه، توانست پس از ۱۱ سال مدرک کارشناسی‌ارشد خود را از دانشکده علوم توان‌بخشی بگیرد.

در این میان، سال ۶۱ با همکاری دو نفر از همکارانش، جهاد گروه پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران تأسیس کرد. این گروه، هسته اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران بود که ۴ سال بعد شکل و سامان گرفت و زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی تا سال ۷۰ مسئول بخش طرح‌ها و تحقیقات آن بود.

از سال ۷۱ با تغییرات ساختار مدیریتی جهاد دانشگاهی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران شد و تا آخر عمرش، در این مسئولیت باقی بود. وی در طی این سال‌ها مراکز درمانی متعددی تأسیس و گروه‌های مختلف پژوهشی را راه‌اندازی کرد که در آن میان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی یکی از مهم‌ترین این مراکز بود که خردادماه ۱۳۷۰ با مدیریت وی رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. این جهادگر فقید در طول دوران حیات ۴۴ ساله‌اش به موفقیت‌های چشمگیری دست‌یافت که آنها در اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی سهمی از یاد نرفتنی دارد.

غروب چهاردهم دی‌ماه ۱۳۸۴ و در ۴۴ سالگی قلب این انسان والا از تپیدن ایستاد و همکاران جهادگر خود را در رویان برای ادامه کار تنها گذاشت؛ اما رویکردی که او برای انجام کارهای تحقیقاتی و علمی بنیان گذاشت، در قالب یک فرهنگ رویانی همچنان پابرجاست و مسیر را برای دانشمندان فعال در این مجموعه روشن کرده است.

بزرگ‌مردی که رهبر معظم انقلاب اسلامی شنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۱ در بخش‌هایی از سخنانشان در جمع کثیری از بسیجیان کشور از دستاوردهای رویان و تلاش‌های مرحوم کاظمی آشتیانی در این پژوهشگاه یادکردند و عملکرد این جهادگر فقید را مصداق فرهنگ بسیجی دانستند. این سخنان رهبر انقلاب در شرایطی بیان شد که ایشان در برهه‌های مختلف و حداقل دو بار دیگر در همان سال، یعنی دیدار ۲۱ اردیبهشت‌ماه با معلمان و ۲۷ مهرماه با نخبگان و استعدادهای برتر تحصیلی در مثال‌هایی به بخشی از شخصیت و عملکردِ «دکتر کاظمی آشتیانی» به‌عنوان «الگوی جهاد علمی» اشاره نمودند.

ایشان در بازدید سال ۱۳۸۶ از پژوهشکده رویان دلیل این علاقه را این‌گونه بیان می‌نمایند: «علت اینکه من به مرحوم سعید کاظمی این‌قدر علاقه داشتم والان هم در دلم و در ذهنم برای آن جوان عزیز، ارزش و جایگاه قائلم، همین است. حرکت او، نحوه کار او، مدیریت او، پیگیری او، یک مجموعه کاملی بود از آن چیزی که آدم دوست می‌دارد و آرزو دارد.»

رهبر انقلاب در پیامی هم که به مناسبت درگذشت دکتر کاظمی آشتیانی صادر کرده بودند ضمن معرفی ایشان به‌عنوان «یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارک»، مجموعه رویان را مجمعی از جهادگران عرصه علوم زیستی معرفی کرده و پیدایش و رشد آن را مدیون همت، ایمان و پشتکار ایشان دانسته بودند.

در آستانه ۱۸ سال فراق زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی دانشمندی که در اعتلای نام ایران سهمی از یاد نرفتنی دارد و از خود یادگاری به نام “رویان” برجا گذاشت، قرار داریم، در سلسله گفت‌وگوهایی تلاش کنیم تا ضمن زنده نگاه‌داشتن خدمات ارزنده ایشان در معرفی این الگوی جهادی به نسل جوان گامی مؤثر برداریم.

امکان درمان ناباروری در میان طبقات متوسط و پایین از اقدامات مثبت زنده یاد کاظمی آشتیانی بود

حسین ایمانی از متخصصان مؤسسه رویان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی زنده‌یاد کاظمی آشتیانی بیان کرد: ایشان انسانی متعهد و متدین بود و در سمت‌هایی که در جهاد دانشگاهی داشت معمولاً زودتر از دیگران وارد محل کار می‌شد و تعهد فراوانی به کار خود داشت، فعالیت‌های خود از قبیل علمی، اجتماعی را بر اساس آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران بنا کرد.

وی افزود: مؤسسه رویان در مرحله نخست با دو اتاق و یک حیاط شکل گرفت؛ اما زنده‌یاد کاظمی آشتیانی برنامه طولانی برای این مؤسسه داشت که این موضوع نیازمند صرف وقت زیادی از سوی ایشان بود و با تلاش این مؤسسه را گسترش داد.

وی عنوان کرد: دو سال پس از شروع کار مؤسسه رویان، زنده‌یاد کاظمی آشتیانی سه طرح و پروژه در سه زمینه متفاوت باهدف گذاری آینده‌نگری و توسعه اهداف بلندمدت در سه مقطع ارائه کرد و در کنار تعهدات پزشکی، ایشان اهداف چشم‌انداز مدیریتی را ترسیم کرد. در زمان مدیریت ایشان در جهاد دانشگاهی ما نکته‌ای که به‌سختی آن را انتقال می‌دادیم ایشان به‌راحتی آن را فردی دیگر انتقال می‌دهند.

این پزشک متخصص عنوان کرد: ایشان واقعاً دلسوز مردم بود و همواره تلاش خود را برای نفع رساندن به مردم انجام می‌داد، در دوران دانشجویی در بازه‌های مختلف به خانواده شهدا سر می‌زد و همواره رضای خدا را در نظر می‌گرفت.

وی بیان کرد: در دهه ۷۰ یکی از دغدغه‌های ایشان درمان خانوارهای نابارور بود، علاوه بر هزینه‌های سنگین، کشور هنوز نتوانست بود اقداماتی در جهت دریافت این فناوری انجام دهد و از سوی دیگر هزینه درمان در این بخش سنگین بود، برخی از خانواده‌ها که شهرستان زندگی می‌کردند حتی امکان حضور در تهران را نیز نداشتند چه برسد به سفرهای خارجی. یکی از قدم‌های ایشان فراهم کردن شرایط درمان در میان طبقات متوسط و پایین جامعه بود.

ایمانی بیان کرد: در این شرایط کاظمی آشتیانی با انتخاب تهران به‌عنوان اولین شعبه این مؤسسه زمینه دسترسی و درمان را فراهم کرد، ایشان حتی بر این باور بودند که با افزایش تعداد واحدهای درمانی ایران بتواند قطب درمانی در منطقه شود و مسلمانان منطقه برای درمان به این مؤسسه مراجعه کنند.

این متخصص عنوان کرد: در مراحل اول راه‌اندازی مؤسسه رویان از نظرات متخصصین خارجی نیز بهره برد؛ اما در ادامه ایشان و تیم همراه توانستند به سطوح بالایی این فناوری برسند. ایشان درزمانی که در قید حیات بودند، با کشورهای خارجی متعددی که صاحب این فناوری بودند، بحث و گفت‌وگو داشت و حتی بسیاری از طرف‌های خارجی از ایشان درخواست مشاوره داشتند.

وی ادامه داد: در سال‌های دهه ۷۰ دو مرکز درمان ناباروری راه افتاد و اما در حال حاضر در مراکز درمان شعبه‌های درمان ناباروری وجود دارد. مؤسسه رویان به در فضای بین‌المللی به‌قدری اهمیت دارد که بسیاری از خارجیان ایران را با مؤسسه رویان می‌شناسد.

ایمانی بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها از ایشان به نیکی یادکردند و اقدامات ایشان  در کتب درسی دانش‌آموزان نیز ذکرشده است.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.