امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 14432
  پرینت تاریخ انتشار : 12 دسامبر 2020 - 10:32 | 2 بازدید
رسیدن به خودکفایی در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامپروری

این زن سد وابستگی را شکسته است

به گزارش همدان نوین، رسیدن به خودکفایی در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامپروری، سال هاست که در قالب هزاران طرح در مجلس دست به دست می شود و مدام راه بین وزارت جهادکشاورزی و مجلس را طی می کند به امید آن که با حل مشکلات همه کشاورزان و فعالان این عرصه، به مقصد […]

این زن سد وابستگی را شکسته است

به گزارش همدان نوین، رسیدن به خودکفایی در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامپروری، سال هاست که در قالب هزاران طرح در مجلس دست به دست می شود و مدام راه بین وزارت جهادکشاورزی و مجلس را طی می کند به امید آن که با حل مشکلات همه کشاورزان و فعالان این عرصه، به مقصد نهایی برسد اما بسیاری از این طرح ها بنا به دلایلی مثل عدم تخصیص اعتبار لازم، عدم حمایت کافی از کشاورزان، واردات بی رویه و … شکست خورده و نیمه تمام مانده است.

از طرفی ایران با وجود تنوع اقلیمی و پتانسیل بالای بخش کشاورزی می تواند علاوه بر دستیابی به خودکفایی محصولات مختلف کشاورزی، در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشته باشد.

«فاطمه روزبهانی» که به عنوان پرواربند نمونه گوساله در استان همدان در سال ۹۶ معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت نیز بیش از ۲۱ سال است که یکی از فعالان عرصه خودکفایی محصولات کشاورزی است و با داشتن مزرعه ای ۷۰ هکتاری و ایجاد اشتغال برای بیش از ۵۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم یک تنه تمامی طرح های چندین ساله وزارتخانه ها و مجلس را جامه عمل پوشانده است.

مزرعه روزبهانی در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهرستان ملایر به سمت جاده نهاوند و در روستای حسین آباد ناظم واقع شده و علاوه بر پرورش ماهی، گوساله و گوسفند، غلات و علوفه نیز در این مزرعه کشت می شود.

او با اشاره به شروع فعالیت مزرعه از سال ۷۸ به خبرنگار ایسنا می گوید: ظرفیت گوساله پرواری این مزرعه ۲۰۰ رأسی است و با خرید گوساله هایی به وزن ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم و طی ۱۵ تا ۱۶ ماه مراقبت، به وزن ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم می رسند، طی این دوره باید تمامی تمهیداتی از قبیل بیماری دام، واکسیناسیون و تغذیه با همکاری دامپزشک کنترل شود.

پرورش گوساله پرواری امسال به یک بیستم رسیده

به گفته روزبهانی، ظرفیت پرورش گوساله پرواری این مزرعه که تا سال گذشته محل پرورش بیش از ۲۰۰ رأس گوساله بوده،  امسال به علت تورم، رکود اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا و گرانی خوراک به طور قابل توجهی کاهش یافته و به رقم ۱۰ رأس گوساله رسیده است.

او تصریح می کند: پرداخت اقساط ماهانه تسهیلات توسعه مزرعه با سود ۱۸ درصد کمر ما را شکسته و تقریباً به آستانه ورشکستگی رسیدیم به طوریکه امسال نتواستیم بیش از ۱۰ گوساله برای پروار خریداری کنیم.

این مزرعه از دو سال گذشته فعالیت خود را در زمینه پرورش گوسفند آغاز و در حال حاضر با پرورش بیش از ۵۰۰ رأس گوسفند نژاد مهربان و افشاری، در زمینه دامپروری حرفی برای گفتن دارد و علاوه بر تأمین دام ملایر، شهرهای همدان، نهاوند و تهران را نیز پوشش می دهد.

تولید سالیانه بیش از ۳۰ تن ماهی قزل آلا و ارسال به بازار بعثت تهران

او از شروع فعالیت مزرعه اش در زمینه پرورش ماهی از سال ۹۲ سخن می گوید و ادامه می دهد: مزرعه ما با احداث ۱۰ استخر هر یک به مساحت ۸۰ مترمکعب و عمق یک متر و نیم و در مجموع با احتساب حریم کنار استخرها به مساحت ۴۰۰۰ مترمربع از سال ۹۲ شروع به فعالیت در زمینه پرورش ماهی قزال آلا کرد و سالانه بیش از ۳۰ تن ماهی در مدت ۸ تا ۹ ماه از این استخرها صید و به بازار بعثت تهران فرستاده می شود.

به گفته روزبهانی، پر کردن این استخرها از ماهی و پرورش آنها که پس از کش و قوس های فراوان و تأیید بیش از ۱۵ دستگاه و ارگان ذیربط ساخته شده، طی چند سال اخیر به علت گرانی خوراک ماهی، تورم و عدم ثبات بازار سخت شده همچنین این مزرعه در زمینه تأمین علوفه مورد نیاز دام هایش با کشت گندم، جو، ذرت و یونجه به خودکفایی رسیده است.

روزبهانی به خبرنگار ایسنا می گوید: در حال حاضر هشت نفر در مزرعه مشغول به کار هستند و دو ماه از سال تعداد این افراد به ۱۲ نفر افزایش می یابد و در فصل کاری نیز برای بیش از ۲۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می شود.

به گزارش ایسنا، فاطمه روزبهانی علاوه بر انجام وظایف خود به عنوان یک همسر و مادر، طی این سال ها از هیچ تلاشی برای به استقلال رسیدن کشورش و ساختن آینده ای برای فرزندان این مرز و بوم دریغ نکرده و با تحمل تمامی سختی ها، تنها صبر پیشه کرده و هر شکستی را زمینه ساز پیروزی دانسته و از آن درس گرفته است. تنها توصیه او به جوانان این است که اگر خودشان همت کنند می توانند به خواسته هایشان هر چند کمترین مقدار باشد، دست یابند چراکه شروع همیشه از کم آغاز می شود.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.