امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 14238
  پرینت تاریخ انتشار : 07 دسامبر 2020 - 22:00 | 1 بازدید
استاندار خبر داد

قدردانی از ۲۵ پژوهشگر برتر همدانی در هفته پژوهش

به گزارش همدان نوین، استاندار همدان با بیان اینکه در هفته پژوهش از ۲۵ پژوهشگر برتر استان قدردانی می‌شود، گفت: این پژوهشگران در عرصه‌های مختلف فعالیت دارند به‌طوریکه شش نفر از آنها در بخش کشاورزی، یک نفر در هنر معماری، شش نفر در فنی و مهندسی، سه نفر در بخش علوم‌پزشکی، پنج نفر در علوم […]

قدردانی از ۲۵ پژوهشگر برتر همدانی در هفته پژوهش

به گزارش همدان نوین، استاندار همدان با بیان اینکه در هفته پژوهش از ۲۵ پژوهشگر برتر استان قدردانی می‌شود، گفت: این پژوهشگران در عرصه‌های مختلف فعالیت دارند به‌طوریکه شش نفر از آنها در بخش کشاورزی، یک نفر در هنر معماری، شش نفر در فنی و مهندسی، سه نفر در بخش علوم‌پزشکی، پنج نفر در علوم پایه و پنج نفر علوم انسانی موفق به کسب رتبه برتر شده‌اند.

سیدسعید شاهرخی افزود: در دستگاه‌های اجرایی نیز ۱۰ پژوهشگر برتر همدانی در حوزه کارمندی موفق به کسب رتبه شده‌اند و در طرح‌های فناورانه نیز ۱۰ نفر برتر هستند، در این میان دو واحد تحقیق و توسعه هم از مجموع کارخانجات و مراکز تولیدی استان به‌عنوان واحدهای برتر فناوران انتخاب شده‌اند.

وی با بیان اینکه سهم همدان در چاپ مقالات علمی ۴.۲ درصد از سهمیه کشوری است، اظهار کرد: خوشبختانه همدان در چاپ مقالات علمی و پژوهش بسیار عملکرد مطلوبی دارد به‌طوریکه در سال ۲۰۱۹ سهم همدان در پایگاه اسکوپوس، ۱۷۴۶ مقاله گزارش شده که بیشترین آن متعلق به «مسعود سعیدی‌جم» با ۳۴ مقاله از دانشگاه علوم پزشکی است.

شاهرخی با بیان اینکه در مقالات چاپ‌شده استان همدان دانشگاه علوم پزشکی بیشترین سهم را دارد، اضافه کرد: خوشبختانه همدان در پایگاه علمی ISI، ۶۶۶ عنوان مقاله دارد که ۵۹۶ مورد از آنها از جانب دانشگاه علوم پزشکی استان منتشر شده است.

استاندار همدان با اشاره به نسبت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان به مقالات ISI، اضافه کرد: این نسبت در دانشگاه علوم پزشکی و بوعلی سینا یک به چهار است که عملکرد بسیار مطلوبی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های استان از امکانات آزمایشگاهی خوبی برخوردارند، افزود: در دانشگاه‌های همدان ۴۴۵ آزمایشگاه علمی- پژوهشی وجود دارد که ۱۸۰ مورد آن متعلق به دانشگاه بوعلی‌سینا، ۱۰۱ مورد دانشگاه آزاد استان همدان، ۵۳ مورد دانشگاه ملایر و ۵۰ مورد دانشگاه صنعتی است و مابقی نیز در دیگر دانشگاه‌های استان فعال است.

شاهرخی با بیان اینکه دانشگاه‌های استان در رتبه‌بندی کشور جایگاه خوبی دارند اما لازم است ارتقاء یابد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی همدان در بین ۴۳ دانشگاه کشور رتبه ۱۱ تا ۱۵ را دارد و دانشگاه بوعلی‌سینا که مرکز آموزش مادر در همدان هم است، در رتبه ۸ دانشگاه‌های برتر کشور است و پس از آن دانشگاه آزاد در رتبه ۳۱ و دانشگاه ملایر در رتبه ۵۰ تا ۶۰ قرار گرفته‌اند البته هنوز رتبه‌بندی سال ۹۹ و حتی ۹۸ منتشر نشده و این آمار مربوط به سال ۹۷ است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۶ شرکت دانش‌بنیان در سال ۹۸ خاطرنشان کرد: در همدان ۲۶ شرکت دانش‌بنیان در سال گذشته موفق به فروش ۲۶ میلیارد تومانی، ۷۷۱ هزار دلار صادرات و اشتغالزایی ۹۳۲ نفری شده‌اند که از افتخارات استان محسوب می‌شود.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد هفته پژوهش استان همدان، استاندار همدان افزود: در سال گذشته همچنین ۱۶۰ واحد فناورانه در استان فعالیت داشتند که ۹۷ میلیارد تومان کل فروش آنها و ۸۵۷ هزار دلار صادرات با اشتغالزایی ۱۱۱۲ نفر است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ شرکت دانش‌بنیان در همدان فعالیت دارند، گفت: از این تعداد ۲۶ شرکت در پارک علم و فناوری، چهار مورد در دانشگاه بوعلی سینا، چهار مورد در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی و سه مورد نیز در دانشگاه تحقیقات کشاورزی قرار دارند.

وی ادامه داد: تعداد ایده‌هایی که از سال ۹۷ تا ۹۸ در استان تبدیل به محصول شده‌اند به‌ترتیب ۵۳ ایده از پارک علم و فناوری، ۲۸ ایده از مرکز رشد پیام‌نور، ۱۷ ایده از دانشگاه بوعلی‌سینا و مابقی نیز از سایر واحدهای علمی- فناورانه استان هستند.

شاهرخی همچنین تعداد محصولات تجاری شده در سال ۹۸ را ۱۱۲ مورد عنوان کرد و یادآور شد: ۶۳ محصول متعلق به پارک علم و فناوری، ۱۳ محصول دانشگاه پیام نور، ۱۱ محصول دانشگاه بوعلی سینا، ۲۰ محصول دانشگاه علوم پزشکی و پنج محصول هم مربوط به مرکز تحقیقات کشاورزی استان است.

قدردانی از ۶ شرکت فناورانه در هفته پژوهش

به گزارش ایسنا، رئیس پارک علم و فناوری همدان نیز با بیان اینکه ۱۲ بنگاه و شرکت فناورانه از پارک علم و فناوری برای هفته پژوهش به ستاد انتخاب برگزیدگان معرفی شدند، گفت: از این تعداد شش بنگاه فناورانه و شرکت دانش‌بنیان موفق به کسب رتبه برتر شده‌اند.

محمدحسن مرادی از داوری‌های هفته پژوهش به‌صورت مجازی خبر داد و افزود: متأسفانه در هفته‌های پژوهش از طرح‌های فناورانه غفلت شده است که در تلاش هستیم این مهم پررنگ‌تر دیده شود؛ به‌عبارتی در نسل اول دانشگاه‌ها آموزش محور بودند، در نسل دوم پژوهش پررنگ‌تر شد و در نسل سوم که حال حاضر است، مشخص شد پژوهش‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند پاسخگو باشند و مسیر تازه‌ای یعنی ایده‌های فناورانه به میان آمد که در این دوره از نسل جدید دانشگاهی دانشجویان در کنار علم باید جسارت ورود به بازار کار را هم داشته باشند.

وی همچنین به شش شرکت برتر پاک علم و فناوری استان در هفته پژوهش اشاره کرد و یادآور شد: برترین‌های هفته پژوهش پارک علم و فناوری شامل دو واحد صنعتی و معدنی، دو تا سه واحد مرکز رشد این سازمان و یک مورد هم به علوم‌پزشکی مربوط می‌شود.

مرادی با بیان اینکه در تولید و ارائه خدمات نگاه‌های متفاوتی بین بازار و اساتید دانشگاهی وجود دارد، گفت: دانشگاهیان بر این باورند ۷۰ تا ۸۰ درصد یک محصول به ایده‌های تولید آن بازمی‌گردد و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد آن مربوط به بازار است این درحالیست که بازار هم تفکری مشابه همین اما نسبت عکس دارد بنابراین حل این تناقض مهم‌ترین بحث برای ورود محصول و یا اشتعال در بازار کار است.

وی با اشاره به اینکه در همدان ۲۱۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری مستقر هستند، اظهار کرد: خوشبختانه در سال گذشته ۷۷۱ هزار دلار صادرات و ۲۶ میلیون دلار درآمدزایی توسط ۲۶ شرکت دانش‌بنیان استان تأمین شده است که موفق به اشتغالزایی حدود ۱۰۰۰ نفری شده‌اند.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.