امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 14162
  پرینت تاریخ انتشار : 06 دسامبر 2020 - 14:47 | 6 بازدید
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان خبر داد

اجرای ۲۲ هزار هکتار عملیات آبخیزداری برای حفاظت از خاک همدان

به گزارش همدان نوین، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه ۱۹ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان همدان به علت بهره‌برداری‌های بی‌رویه بیابانی شده است، گفت: ۲۲ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در راستای حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش در سال جاری اجرا می‌شود. اسفندیار خزائی یکشنبه ۱۶ آذر در […]

اجرای ۲۲ هزار هکتار عملیات آبخیزداری برای حفاظت از خاک همدان

به گزارش همدان نوین، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه ۱۹ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان همدان به علت بهره‌برداری‌های بی‌رویه بیابانی شده است، گفت: ۲۲ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در راستای حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش در سال جاری اجرا می‌شود.

اسفندیار خزائی یکشنبه ۱۶ آذر در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه فرسایش خاک در همدان ۱۰ تن در هکتار است، تصریح کرد: تلاش داریم در سال‌جاری ۲۲ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در راستای حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش خاک انجام شود.

وی با اشاره به وجود ۲۴ هزار سازه آبخیزداری و ۴۰۰۰ سازه ملاتی و بند خاکی در استان و با بیان اینکه ۱۶۵۸ گونه گیاهی در مراتع استان همدان موجود است، اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۰۰ هکتار جنگل‌کاری در استان صورت گرفت که امسال هم ۱۰۰۰ هکتار جنگل کاری خواهیم داشت که به طور قطع در حفظ خاک مؤثر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به ۲۰۰۰ هکتار کپه‌کاری و قرق مراتع در سال جاری، بیان کرد: آماده‌سازی بستر کاشت در بخش مرتع و جنگل انجام شده و عملیات کاشت نیز انجام خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: گیاهانی که در جنگل‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولاً گونه‌های جنگلی سازگار با طبیعت استان بوده به طوریکه درختان سنجد، سماق، سرو نقره‌ای، کاج سیاه، زرشک و زالزالک از جمله این گونه‌ها هستند.

خزائی در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر بیابانی شدن اراضی استان همدان، تصریح کرد: ۱۹ هزار هکتار عرصه بیابانی به علت بهره‌برداری بی‌رویه و چرای دام در استان ایجاد شده که امسال ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار برای توسعه گیاهان مستعد بیابان زدایی درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه استان همدان در راستای توسعه جنگل اقدامات خوبی داشته است، افزود: ۵۹۸ هزار واحد دامی در سطح استان همدان پروانه چرا دارند در حالیکه فشار دام در مراتع استان همدان سه برابر است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر تخریب منابع طبیعی به واسطه فعالیت آفرودسواران و موتورسواران، ادامه داد: اجازه نخواهیم داد آفرودسواران طبیعت را مورد تخریب قرار دهند و منابع طبیعی وجود موتورسواران و آفرودسواران را در طبیعت استان تحمل نمی‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه موتورسواران و آفرودسواران طبیعت را مورد تخریب قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: عرصه‌های مراتع استان همدان واجد گونه‌های گیاهی با ارزشی هستند و نباید این گونه رفتار شود.

وی با تأکید بر اینکه آفرودسواران جایی در مراتع استان همدان ندارند، تصریح کرد: با مسئولان ورزش و جوانان جلساتی داشتیم و تأکید کردیم که آفرودکاران نهادینه شوند و بدون اینکه استعدادیابی و جایی درنظر گرفته شود، در طبیعت جایی نخواهد داشت.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.