امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 13975
  پرینت تاریخ انتشار : 03 دسامبر 2020 - 13:00 | 1 بازدید
به علت قرار گرفتن آرامستان تویسرکان در مکان نامناسب

۲ امامزاده؛ گزینه‌های پیشنهادی برای انتقال آرامستان تویسرکان

به گزارش همدان نوین، به علت قرار گرفتن آرامستان تویسرکان در مکان نامناسب و ضررهای این مکان به سلامت روان و جان همشهریان و آلوده ‌کردن آب های زیرزمینی این شهر، درصدد جابه جایی آن به خارج از شهر هستیم‌. اینها صحبت‌های فرماندار شهرستان تویسرکان در نیمه آبان ماه در جمع خبرنگاران است. در واقع […]

۲ امامزاده؛ گزینه‌های پیشنهادی برای انتقال آرامستان تویسرکان

به گزارش همدان نوین، به علت قرار گرفتن آرامستان تویسرکان در مکان نامناسب و ضررهای این مکان به سلامت روان و جان همشهریان و آلوده ‌کردن آب های زیرزمینی این شهر، درصدد جابه جایی آن به خارج از شهر هستیم‌.

اینها صحبت‌های فرماندار شهرستان تویسرکان در نیمه آبان ماه در جمع خبرنگاران است. در واقع از آرامستان کنونی تویسرکان از جهات مختلف با مشکلات عدیده ای چون تأثیر سوء روحی و روانی به علت نزدیکی به منازل مسکونی، ایجاد خلل در بافت ظاهری شهر، تخریب زیست محیطی و آسیب به آب های زیرزمینی و سلامت خاک منطقه به جهت قرارگیری در محدوده شهری مواجه است.

از ماه ها پیش پیشنهاد جابه جایی آرامستان به بیرون از شهر توسط پیری، شهردار وقت ارائه شد و قرار بر این بود که تا یکسال و نیم آینده آرامستان در بیرون از شهر جانمایی شود و این قصه همچنان سر دراز دارد و هنوز اندر خم یک کوچه است بنابراین برای روشن شدن مطلب به سراغ فرماندار، رئیس اداره اوقاف و سرپرست شهرداری رفتم.

فرماندار شهرستان تویسرکان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: اجرای طرح انتقال آرامستان تویسرکان به علت کمبود جا برای دفن اموات و برخی مشکلات زیست محیطی، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

سیدرسول حسینی مطرح کرد: احسان پیری، شهردار وقت تویسرکان اعلام کرد که آرامستان تویسرکان حداکثر تا یکسال و نیم آینده کفاف دفن اموات را خواهد داد بنابراین باید برای جانمایی آرامستان جدید از هم اکنون تلاش کرد.

وی اظهار کرد: در گام نخست زمین های روبروی آرامستان کنونی پیشنهاد شد و چون این زمین ها وقفی نبوده و محل جمع آوری نخاله های ساختمانی هستند، شخصاً با این مکان موافق نیستم و امامزاده ناصر(ع) و چند منطقه دیگر پیشنهاد شد که نیاز به کار کارشناسی با حضور دستگاه های مختلف دارد.

فرماندار شهرستان تویسرکان تصریح کرد: براساس قانون برای انتخاب مکان آرامستان جدید تویسرکان باید نزدیک به ۲۰ دستگاه اجرایی مرتبط مانند محیط زیست، منابع طبیعی، منابع آب، اوقاف و … نظر کارشناسانه و تخصصی خود را اعلام کنند و آرامستان باید ۱۰ کیلومتر خارج از شهر واقع شود.

وی بیان کرد: یکی از مکان های پیشنهادی برای ایجاد آرامستان جدید تویسرکان نیز زمین های اطراف بارگاه امامزاده ناصر(ع) در ۱۰ کیلومتری خارج از محدوده شهری تویسرکان است که باید مطالعات لازم از نظر زیست محیطی، باد غالب، وضعیت آب های زیرزمینی و بازخوردهای اجتماعی آن به صورت کارشناسی انجام شود.

حسینی تأکید کرد: هنوز زمین های اطراف امامزاده ناصر(ع) به عنوان مکان قطعی اعلام نشده و کار مطالعاتی آن در حال انجام است و برای اشراف بیشتر قرار شد مطالعات طی چهار فصل صورت گیرد، شاید در یک فصل با مشکل آب مواجه باشیم که روی آب شرب و کشاورزی، بحث زیست محیطی یا گردشگری تأثیر سوء نداشته باشد اما با این احوال به ارگان های ذیربط گفته شده اگر گزینه های دیگری دارند که شرایط مساعدتری دارد، اعلام کنند و روشن است که بدون مطالعه و مجوز قانونی نمی توان طرح انتقال آرامستان جدید به این مکان را اجرایی کرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن آرامستان فعلی تویسرکان در جوار مجموعه مسکن مهر متذکر شد: علاوه بر همه ملاحظات فنی و کارشناسانه، آرامستان جدید تویسرکان نباید به سیمای شهری در هیچ نقطه از شهرستان آسیب برساند.

فرماندار شهرستان تویسرکان در پایان ابرازامیدواری کرد که مکان آرامستان جدید تویسرکان پس از بررسی و مطالعات لازم تا پایان آذرماه امسال مشخص و اعلام شود.

در ادامه رئیس اداره اوقاف شهرستان تویسرکان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: اوقاف هیچ‌مخالفتی با جابه جایی آرامستان به زمین های اطراف بارگاه امامزاده ناصر(ع) ندارد و طی مکاتبات انجام شده، موافقت خود را با این امر در خرداد ۹۹ اعلام کردیم.

مهدی محمد ظاهری افزود: با انتقال آرامستان به این محل راه دسترسی به امامزاده اصلاح می شود و دیگر امکانات رفاهی چون آب و گاز نیز فراهم بوده و علاوه بر افزایش زائر،  نذورات هم افزایش خواهد یافت اما با توجه به همه این موارد نباید به طرح جامع امامزاده ناصر(ع) که محل گردشگری و مذهبی است، لطمه بزند و منتظر نظرات دیگر دستگاه ها نیز بوده و تابع تصمیم گیری جمع هستیم.

وی در پایان اظهار کرد: در همین زمینه اوقاف شهرستان امامزاده‌ کوه سرابی را به علت راه دسترسی آسان، عدم تأثیر سوء در ظاهر و زیبایی شهر و همچنین در دسترس بودن زمین مناسب برای دفن اموات که زیرنظر منابع طبیعی هستند را نیز برای جانمایی آرامستان جدید پیشنهاد داده است که امیدواریم مورد بررسی قرار گیرد.

سرپرست شهرداری تویسرکان نیز  فراهم نبودن زیرساخت های مورد نیاز برای دسترسی آسان و بی خطر به امامزاده ناصر(ع) را از عمده مشکلات این مکان اعلام کرد و یادآور شد: متأسفانه محل درنظر گرفته شده فاقد هرگونه زیرساخت مورد نیاز از جمله غسالخانه، آب، گاز و راه دوبانده است.

عظیم الوندی گفت: برابر قانون باید بهشت زهرا خارج از شهر باشد و مکان کنونی آرامستان در سال ۱۳۴۰ تعیین شده اما آنچه اکنون مهم است ایجاد زیرساخت ها قبل از انتقال است و پیشنهاد ما تا ایجاد زیرساخت های لازم بعد از تکمیل ظرفیت آرامستان کنونی، دفن اموات در امامزاده کوه سرابی است چراکه ایجاد زیرساخت ها برای دفن اموات در زمین های اطراف امامزاده ناصر(ع) به زمان زیادی نیاز دارد و به فوریت عملی نخواهد شد.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.