امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 13857
  پرینت تاریخ انتشار : 30 نوامبر 2020 - 20:08 | 2 بازدید
پایان تراژدی نبود دستگاه سی‌تی‌اسکن تا اواخر آذرماه

اختصاص یک دستگاه سی‌تی‌اسکن به بیمارستان امام رضا کبودراهنگ پایان تراژدی نبود دستگاه سی‌تی‌اسکن تا اواخر آذرماه

به گزارش همدان نوین، به گفته مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‎سینا همدان طی بررسی که از بیمارستان‌های استان همدان انجام گرفته است، مقرر شده یک دستگاه سی‌تی‌اسکن را تا آخر آذرماه به بیمارستان امام رضا کبودراهنگ با هزینه وزارت بهداشت ایران اختصاص دهند. حدود ۹ ماهی بوده که از اپیدمی کرونا در جهان می‌گذرد […]

اختصاص یک دستگاه سی‌تی‌اسکن به بیمارستان امام رضا کبودراهنگ پایان تراژدی نبود دستگاه سی‌تی‌اسکن تا اواخر آذرماه

به گزارش همدان نوین، به گفته مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‎سینا همدان طی بررسی که از بیمارستان‌های استان همدان انجام گرفته است، مقرر شده یک دستگاه سی‌تی‌اسکن را تا آخر آذرماه به بیمارستان امام رضا کبودراهنگ با هزینه وزارت بهداشت ایران اختصاص دهند.

حدود ۹ ماهی بوده که از اپیدمی کرونا در جهان می‌گذرد و در این ایام وجود برخی از تجهیزات و امکانات پزشکی حکم طلا را داشته است.

یکی از دستگاه‌هایی که در ایام اپیدمی کرونا بیشترین استفاده از آن در بحث تشخیص به‌هنگام کرونا مهم بوده، دستگاه سی‌تی‌اسکن است؛ به‌طوری که اگر در یک مرکز درمانی و یا بیمارستانی یافت نشود، بیماران مراجعه‌کننده برای عکس‌برداری از ریه خود با مشکل مواجه می‌شوند.

بعد از رادیوگرافی ساده، سی‌تی‌اسکن بیشترین کمک را به بررسی ضایعات سیستم حرکتی بدن انسان به‌خصوص استخوان‌ها می‌کند. امروزه استفاده از سی‌تی‌اسکن جزء جدایی‌ناپذیر در تشخیص و حتی درمان بسیاری از بیماری‌ها شده است.

با استفاده از تصاویر سی‌تی‌اسکن می‌توان بافت‌های درون بدن را مشاهده و شکل آن‌ها را بررسی کرد، با این اطلاعات می‌توان از وجود بیماری‌های احتمالی آگاه شد.

از طرفی این بیماری به شکل عمده دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و رادیوگرافی قفسه سینه و سی‌تی‌اسکن ریه نقش مهمی در تشخیص، ارزیابی میزان شدت درگیری و کنترل عوارض بیماری را دارد.

بااین‌وجود هنوز برخی از بیمارستان‌های استان همدان از وجود دستگاه سی‌تی‌اسکن بهره‌مند نیستند و بیماران این شهرستان مجبورند برای گرفتن عکسی از ریه خود که به آن‌ها اطمینان دهد چقدر ریه درگیر ویروس منحوس کرونا شده است، راهی شهرهای اطراف شوند که این موضوع می‌تواند باعث شیوع بیشتر اپیدمی کرونا باشد.

شهرستان کبودراهنگ با بیش از ۱۴۳ هزار نفر جمعیت براساس تقسیمات کشوری دارای سه شهر کبودراهنگ، شیرین‌سو و گل‌تپه و درعین‌حال دارای ۱۰ دهستان و ۱۲۸ آبادی دارای سکنه بوده؛ به‌عبارت‌دیگر حدود ۱۳٫۹ درصد دهستان‌های استان و ۱۱٫۶ درصد از روستاهای دارای سکنه آن در این شهرستان قرار دارند.

در این شهرستان با وجود بیمارستان امام رضا ۷۸ تخت فعال، چهار مرکز درمانی شهری، ۱۲ مرکز درمانی روستایی، ۹۰ خانه بهداشت فعال و چهار مرکز فوریت پزشکی است و متأسفانه با وجود پیگیری‌هایی مسئولین این شهرستان تاکنون موفق به تجهیز دستگاه سی‌تی‌اسکن نشدند.

در مردادماه سال جاری بود که نماینده بهداشت جهانی طی سفر خود به استان همدان توسعه بیمارستان امام رضا کبودراهنگ را در دستور کار خود قرار داد.

در همین راستا با گذشت حدود چهار ماه از سفر نماینده بهداشتی، بر آن شدیم که بار دیگر موضوع نداشتن دستگاه سی‌تی‌اسکن را پیگیری کنیم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

به گفته مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان، سازمان جهانی بهداشت و درمان طی بررسی که از بیمارستان‌های استان همدان صورت داده، مقرر کرده که یک دستگاه سی‌تی‌اسکن را تا آخر آذرماه به بیمارستان امام رضا کبودراهنگ اختصاص دهند.

حسین بهرامی با بیان اینکه تحریم‌ها و عدم اعتبار مورد نیاز از مهم‌ترین عواملی هستند که تاکنون موفق به تجهیز این بیمارستان به دستگاه سی‌تی‌اسکن نشدیم، مطرح کرد: با وجود پیگیری پنج‌ساله تیم بهداشت و درمان کبودراهنگ، تاکنون موفق به تجهیز دستگاه سی‌تی‌اسکن در بیمارستان امام رضا نشدیم و بیماران این بیمارستان مجبور هستند که برای تصویربرداری به همدان مراجعه کنند.

وی با بیان آنکه این بیماری ویروسی است و رفت‌وآمد بیماران به شهرستان‌های اطراف می‌تواند به شیوع کرونا دامن بزند، عنوان کرد: در این ۹ ماه اپیدمی کرونا از مراکز درمانی درخواست کردیم که فقط اگر مورد اضطراری و نیاز به سی‌تی‌اسکن بود، توسط تیم و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و اجتماعی به شهرستان همدان منتقل شوند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‎سینا همدان با اشاره به اینکه برای تشخیص بیماری کرونا لزوماً نباید فقط از دستگاه سی‌تی‌اسکن استفاده کرد، گفت: با توجه به علائمی که در اکثر بیماران کوئید ۱۹ مشهود می‌شود، لازم است استفاده از دستگاه سی‌تی‌اسکن با توجه به آسیب‌هایی که می‌تواند بر فرد بیمار وارد کند را در مرحله آخر تشخیص قرار ‌دهیم.

بهرامی اذعان کرد: تب، سرفه و گلودرد از نشانه‌های اولیه کرونا است و درصورت صلاح‌دید پزشک معالج و پایین بودن سطح اکسیژن، دستور به بستری و یا عکس‌برداری از ریه داده می‌شود.

وی با بیان اینکه یک دستگاه سی‌تی‌اسکن برای شهرستان رزن خریداری شده است، مطرح کرد: این دستگاه برای بیمارستان ولیعصر رزن خریداری شده است و پس از تهیه لوازم جانبی، نصب شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به اینکه دستگاه سی‌تی‌اسکن در دو شهرستان نهاوند و ملایر هم نیاز به نوسازی دارند، خاطرنشان کرد: به‌دلیل استفاده بیش‌ازحد از دستگاه سی‌تی‌اسکن در این دو شهرستان، نیاز به نوسازی دستگاه احساس می‌شود.

بهرامی با اشاره به برنامه دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان برای تجهیز بیمارستان امام رضا کبودراهنگ، افزود: توسعه بخش آی‌سی‌یو و افزایش دستگاه ونتیالتول و اضافه کردن دستگاه سی‌تی‌اسکن در ایام کرونا، در دستور کار است.

* ضرورت تجهیز بهداشت و درمان کبودراهنگ به «دستگاه سی‌تی‌اسکن»

فرماندار کبودرهنگ در جلسه ویدئوکنفرانس ستاد پیشگیری، کنترل و هماهنگی مقابله با ویروس کرونا استان گفت: نبود دستگاه سی‌تی‌اسکن مشکلات بسیاری برای مردم این شهرستان ایجاد کرده است که دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان برای استقرار این دستگاه در شهرستان باید تلاش مضاعفی داشته باشد.

حجت‌اله مهدوی در ادامه با اشاره به وضعیت نارنجی شهرستان ازلحاظ مبتلایان به این ویروس منحوس، افزود: درصورت صلاح‌دید استان در شهرستان‌ها باید برای بیماران پس از ترخیص از بیمارستان نقاهتگاه‌هایی ایجاد شود تا مانع از انتقال این ویروس در جامعه شویم و پس از بهبودی کامل به آغوش گرم خانواده برگردند.

مهدوی افزود: دانشگاه علوم پزشکی ابن‎سینا همدان برای استقرار این دستگاه در شهرستان باید تلاش مضاعفی داشته باشد.

سخن آخر:

دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن امروزی چنان پُرقدرت‌اند که می‌توانند تصاویر برش‌هایی با فاصله کمتر از یک میلی‌متر را از بدن انسان تهیه کنند. تقریباً از هرجایی از بدن انسان سی‌تی‌اسکن انجام می‌شود؛ از فرق سر تا نوک انگشت پا را می‌توان سی‌تی‌اسکن کرده و تصاویر سطح مقطع بدن را در آن برش‌ها مشاهده کرد.

به نظر می‌رسد که وضعیت تجهیزات و امکانات پزشکی در استان همدان در شرایط مطلوبی قرار ندارد و می‌بایست تدبیری برای ارتقای وضعیت امکانات و تجهیزات پزشکی در استان کرد.

از آنجایی که تاکنون مشخص نشده تا چه زمانی باید با این بیماری زندگی کرد، لازم است نحوه زندگی کردن با آن را یاد گرفته و با فراهم کردن تجهیزات پزشکی در همه شهرستان‌های استان، مانع رفت‌وآمد غیر ضروری هم‎استانی‌ها به مراکز بهداشت و درمانی شد، چراکه یقیناً هرچه تعداد رفت‌وآمد‌ها کمتر شود، شاهد کاهش ابتلا به این بیماری خواهیم بود.

لازم به ذکر است که اشعه این دستگاه برای بدن بسیار مضر است، باید برای استفاده از این دستگاه تجویز به پزشک را مدنظر گرفت و بدون دستور پزشک اقدام به عکس‌برداری با استفاده از این دستگاه نکنیم.

| منبع خبر : سپهرغرب
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.