امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 13633
  پرینت تاریخ انتشار : 25 نوامبر 2020 - 14:21 | 4 بازدید
دهیاران و اعضای شورا در روستاها به میدان فرهنگ سازی بیایند.

«خرافات» سبب جولان کرونا در روستاها

به گزارش همدان نوین، کرونا بی رحمانه در روستاها می تازد و آن به علت خرافاتی بودن روستائیان بوده و نیاز است برای پیشگیری از مرگ و میر ناشی از این ویروس، دهیاران و اعضای شورا در روستاها به میدان فرهنگ سازی بیایند. دهیاران، اعضای شورای اسلامی، بهورزان و سایر اعضای ستاد کرونای روستاها باید با […]

«خرافات» سبب جولان کرونا در روستاها

به گزارش همدان نوین، کرونا بی رحمانه در روستاها می تازد و آن به علت خرافاتی بودن روستائیان بوده و نیاز است برای پیشگیری از مرگ و میر ناشی از این ویروس، دهیاران و اعضای شورا در روستاها به میدان فرهنگ سازی بیایند.

دهیاران، اعضای شورای اسلامی، بهورزان و سایر اعضای ستاد کرونای روستاها باید با اطلاع رسانی به موقع با روش های مختلف، علائم کروناویروس را در بین اهالی روستاها آگاهی بخشی کنند و در صورت بروز هر گونه علائم اولیه اعم از تب، سرفه خشک و گلودرد، آبریزش بینی، سردرد، اسهال و استفراغ و سایر علائم بیماری کرونا سریعا ًبه مراکز درمانی مراجعه شود.

برعکس نخستین روزها که کرونا روی واقعی خود را در کشورهای اروپایی و شهرهای بزرگ نشان داد، این روزها در روستاها جولان می دهد و علتش هم دورهمی های فامیلی و خانوادگی است و از همه مهمتر فرار بیماران کرونایی از مراجعه به پزشک و بیمارستان باعث شده آمار فوتی ها در روستاها افزایش یابد.

در واقع باورهای غلط عامیانه و خرافی هم حلقه های زنجیر کروناویروس را افزایش داده و این باور غلط که هر کس به این بیماری دچار شود در جامعه ننگ و عار به حساب می آید، گریبان مردم را گرفته و همین باورها باعث شده مردم زمان مشاهده علائم بیماری از مراجعه به پزشک به ویژه در روستاها و دادن تست کرونا گریزان باشند و همین باورهای غلط گاهاً خانواده ها را پریشان می کند.

مردم تا چه زمانی می خواهند برای دیگران زندگی کنند، آن هم زندگی‌ای که در دستان ویروسی است که به هیچ التماسی رحم ندارد و هر روز دلی را می رنجاند. مردم در این روزها اصرار دارند با توجیهات خود زندگی کنند و اعتنایی به اخطارهای دست اندرکاران وزارت بهداشت کشور ندارند و با برگزاری مراسم های مختلف و تجمعات خانوادگی در روستاها ناخواسته مراسم های شادی را به غم تبدیل می کنند.

جای بسی تعجب است که در این وانفسای اقتصادی مردم حاضر هستند به جای ۵۰۰ هزار تومان، یک میلیون جریمه پرداخت کنند اما خواسته های مدافعان سلامت و پزشکان کشور را زیر پای بگذارند، علت این موضوع آن است که هنوز باور نکرده اند ویروس کرونا یک واقعیت است و با کسی شوخی ندارد!

به گزارش ایسنا، در این دو هفته که محدودیت های تردد در جاده ها اعمال شده و فعالیت مشاغل محدود شده مردم همچنان ناباورانه و به دور از چشم ناظرین مغازه های خود را باز می کنند، شب هنگام اقدام به مسافرت می کنند و در باغ ها جشن عروسی برگزار است.

کار به جایی رسیده که کادر سلامت و دست اندرکاران مجموعه بهداشت و درمان به مردم التماس می کنند که پروتکل های بهداشتی رعایت شود و در خانه بمانند و زمان احساس و مشاهده هر گونه علائم کرونا از قبیل سرفه خشک و گلو درد، آبریزش بینی، سردرد، اسهال و استفراغ و سایر علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

در این باره خبرنگار ایسنا گفت‌وگویی با مسئول روابط عمومی بخشداری مرکزی کبودراهنگ و مدیر روابط عمومی مرکز بهداشت کبودراهنگ داشت که این دو حوزه دلیل و نظر مشترکی برای افزایش شیوع ویروس کرونا در روستاها داشتند و این نظرات با گله مندی از بی اعتنایی مردم شهرستان به ویژه روستاهای کبودراهنگ منبی بر اعتقاد به خرافات مطرح شد. نظر آنها این بود که با وجود اعلام مراجعه زودهنگام بیماران کرونایی از سوی پزشکان و مدیران حوزه متأسفانه اکثر موارد فوتی مربوط به اهالی روستاهای تابعه است و با بررسی کارشناسی موارد فوتی، علت فوت افراد مراجعه دیرهنگام بیماران در زمان بروز بیماری مشاهده می شود.

بنابراین وظیفه شرعی و قانونی اطلاع رسانی بر عهده دهیاران، اعضای شورای اسلامی، بهورزان و سایر اعضای ستاد کرونای روستاهاست که با اطلاع رسانی به موقع از طرق مقتضی، موضوع مذکور در بین اهالی آگاهی بخشی شود که در صورت بروز هر گونه علائم اولیه اعم از تب، سرفه خشک و گلودرد، آبریزش بینی، سردرد، اسهال و استفراغ و سایر علائم بیماری کرونا سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کرده تا ضمن تسریع در بیماریابی، اقدامات لازم درمانی از سوی کادردرمانی اعمال شود و شاهد کاهش موارد فوتی و از دست دادن عزیزانمان باشیم.

در این باره خبرنگار ایسنا گفت‌گویی هم با روستائیان انجام داد. تعدادی از اهالی روستاهای اورقین، چورمق، قهورد، باشقورتاران، کیتو، خبرارخی، آقبلاق آق داش، کوهین و جین طراقیه در صحبت های خود ریشه مشکل مخفی نگه داشتن بیماری توسط مردم روستاها را فرهنگ غلط و ترس از دید منفی روستائیان نسبت به این بیماری دانستند و بیشتری نظر بر این موضوع بود که مردم روستاها این بیماری را برای خود ننگ می دانند و نظرشان بر این است که اگر کسی به کرونا مبتلا شود دیگر بعد از بهبودی هم معاشرت با آن خانواده صورت نمی گیرد.

این روستائیان معتقدند: این موضوع تا حدی برای روستائیان حائز اهمیت است که حتی حاضر به مرگ خود هستند اما زمان داشتن علائم از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می کنند و در بسیاری از موارد پس از مراجعه به پزشک و گرفتن دستور استراحت ار ترس اینکه مردم متوجه بیماری او شوند، از درمان و استراحت خودداری می کنند و علت درصد بالایی از فوتی ها در روستاهای شهرستان کبودراهنگ همین موارد ذکر شده است./ایسنا

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.