امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 9 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 13406
  پرینت تاریخ انتشار : 15 نوامبر 2020 - 21:49 | 2 بازدید
با هدف حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استان؛

۵۷ کیلومتر کمربند حفاظتی در استان ایجاد می‌شود

به گزارش همدان نوین،معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: برای حفظ منابع طبیعی ۵۷ کیلومتر حائل و کمربند حفاظتی در این استان احداث می‌شود.  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، عصر روز ۲۴ آبان‌ماه نشست شورای مدیران سازمان جنگل‌ها هم‌زمان به‌صورت ویدئوکنفرانس […]

۵۷ کیلومتر کمربند حفاظتی در استان ایجاد می‌شود

به گزارش همدان نوین،معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: برای حفظ منابع طبیعی ۵۷ کیلومتر حائل و کمربند حفاظتی در این استان احداث می‌شود.

 به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، عصر روز ۲۴ آبان‌ماه نشست شورای مدیران سازمان جنگل‌ها هم‌زمان به‌صورت ویدئوکنفرانس (مجازی) با مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری مراکز استان‌ها برگزار شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این جلسه بر اجرای طرح جهشی ۹ در ۹۹ و افزایش حفاظت از منابع طبیعی و زراعت چوب تأکید کرد.

مسعود منصور با توصیه به یک‌رنگی، صمیمیت، گذشت، دوستی، همدلی، تکریم و مشارکت همه مجموعه منابع طبیعی کشور در اجرای رسالت بزرگ سازمانی حفظ و توسعه منابع طبیعی، بر اجرای طرح جهشی ۹ در ۹۹ و افزایش و سامان‌دهی حفاظت از منابع طبیعی اشاره و اظهار کرد: اجرای این طرح در افزایش حفاظت از منابع طبیعی به‌ویژه حفظ منابع پایه آب‌وخاک و به دنبال آن تحقق شعار سال با عنوان «جهش تولید» نقش بسزایی دارد و با جدیت و قوت این طرح را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: طرح ۹ در ۹۹ چارچوب و اصولی است که مهم‌ترین فعالیت‌های منابع طبیعی کشور در قالب ۹ پروژه اساسی، در کنار چهار فعالیت محوری سازمان جنگل‌ها در سال ۹۹ به‌صورت جهشی به مرحله اجرا درآمده است.

منصور با اشاره به اهمیت اجرای طرح حدنگاری اراضی ملی، تصریح کرد: در کنار سایر طرح‌ها، آموزش و ترویج، فرهنگ‌سازی و مستندسازی همه طرح‌ها قبل از انجام پروژه و بعد از اتمام و نیز آموزش و ترویج روابط عمومی استان‌ها را همواره مدنظر قرار دهند و به‌عنوان یک اولویت در دستور کار خود بگذارند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: باید با اصحاب رسانه‌ها و نمایندگان مردم در مجلس و تشکل‌های منابع طبیعی و اتحادیه‌های تعاونی منابع طبیعی و سمن‌ها ارتباط تنگاتنگی داشته باشید، این تشکل‌ها بازوان منابع طبیعی محسوب می‌شوند، از ظرفیت آنان نهایت استفاده را به‌عمل آورید.

وی اظهار کرد: مدیران کل و کارشناسان منابع طبیعی با اصحاب رسانه‌ها و نمایندگان مردم در مجلس ارتباط مستمر داشته باشند و کارهای صورت‌گرفته در حوزه منابع طبیعی ازجمله طرح‌های آبخیزداری و جنگل‌کاری که نقش بسزایی در حفظ آب‌وخاک دارند را به اطلاع مردم و مسئولین برسانند.

منصور ادامه داد: استعلامات ادارات کل استان‌ها در هر بخشی از دفاتر ذی‌ربط سازمانی صورت گیرد و پاسخ واحد به استان‌ها داده شود تا از دوگانگی و چندگانگی انجام امور جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: مدیران باید با مردم با تکریم و احترام رفتار کرده و حقوق شهروندی را کاملاً رعایت کنند و پاسخ مناسب به درخواست‌های مردمی و ارباب‌رجوع بدهند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: مسائل فرهنگی، رفتاری و اخلاقی و استفاده از ‌ظرفیت‌های مجامع علمی، دانشگاهی و بهره‌گیری از مشارکت اصحاب رسانه، سازمان‌های مردم‌نهاد و تعاونی‌ها و تشکل‌های منابع طبیعی نیز ‌مورد تأکید جدی است.

این مقام مسئول گفت: توسعه دولت الکترونیک، توسعه زراعت چوب و سامان‌دهی بهره‌برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع، ارتقای پوشش حفاظتی، توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی، ذخیره‌گاه‌های جنگلی، تعیین و تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی، حدنگاری اراضی ملی و گرفتن حقوق دولتی و منابع اعتباری جزء این ۹ محور به‌شمار می‌روند.

مقام نخست منابع طبیعی کشور بر رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های رفع تداخلات و پاسخ استعلامات تأکید کرد.

معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز اظهار کرد: برای اجرای پروژه احداث کمربند حفاظتی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که درصورت تأمین و تخصیص با قید فوریت نسبت به اجرای آن اقدام می‌شود.

رضا الوندی گفت: برای حفظ منابع طبیعی ۵۷ کیلومتر حائل و کمربند حفاظتی در این استان احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین احداث کمربند حفاظتی در استان همدان طی سال‌های گذشته ۱۵ کیلومتر در سال بوده، افزود: این میزان امسال حدود چهار برابر افزایش پیدا کرد، به‌نحوی ‌که اقدامات انجام‌شده سال جاری در زمینه احداث کمربندی معادل مجموع فعالیت چهار سال گذشته استان است.

معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: منابع طبیعی با قرار دادن ستون‌هایی (بنچ مارک) بین اراضی ملی و مردمی آن‌ها را تفکیک کرده تا از دست‌اندازی و تجاوز و تعرض متخلفان به اراضی ملی جلوگیری کند.

الوندی از ایجاد ۱۸۰ کیلومتر کمربند حفاظتی در استان همدان براساس برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: طرح کمربند حفاظتی به‌وسیله نصب بنچ مارک‌ها (ستون‌های بتنی) و ایجاد نهال‌کاری اجرا می‌شود و با این کار مرز بین اراضی ملی و مستثنیات مردم مشخص است.

وی مهم‌ترین هدف از اجرای طرح کمربند حفاظتی را سهولت در امر پایش، حفاظت و حراست از اراضی منابع طبیعی و جلوگیری از تخلف و تصرف‌های اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب عنوان کرد.

معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی همدان با عنوان اینکه امسال بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی همدان زیر پوشش طرح پایش آفات و بیماری قرار گرفته، بیان کرد: آفات و بیماری‌ها تهدید و چالشی جدی برای عرصه‌های جنگلی و مرتعی هستند و این نهاد مصمم به مبارزه با این آفات است.

الوندی مبارزه با آفات و بیماری گونه‌های جنگلی و مرتعی را به‌عنوان یکی از اقدامات اولویت‌دار حوزه معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان عنوان کرد.

وی اضافه کرد: فرآیند مبارزه با آفات و بیماری‌ها شامل بخش‌های پیش‌آگاهی، پیشگیری، کنترل و مبارزه می‌شود که اقدام‌های لازم در هریک از این مراحل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مسئول نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز در این جلسه گفت: عالم هستی همه در اختیار ذات باری‌تعالی بوده و درواقع مدیر این جهان خداوند بلندمرتبه است.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی طباطبائی‌نژاد با اشاره به اهمیت مدیریت در حوزه منابع طبیعی، بیان کرد: ارتباط مدیر مجموعه با ارکان و اجزای دستگاه باید بر پایه نظام اسلامی و انسانی و توأم با قاطعیت، استدلال، اخلاق و مشورت باشد.

وی بر تکریم و احترام متقابل بین همه نیروهای خانواده بزرگ منابع طبیعی کشور تأکید کرد و گفت: خوشبختانه سازمان جنگل‌ها دارای کارشناسان زبده و فنی بسیار بالایی است و باید از این ظرفیت در حفظ و توسعه منابع طبیعی نهایت بهره‌برداری را بکنیم.

استان همدان درمجموع دارای ۹۰۵ هزار هکتار اراضی ملی و طبیعی (مرتع و جنگل) است./ سپهرغرب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.