امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 126398
  پرینت تاریخ انتشار : 06 می 2023 - 22:48 | 21 بازدید
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان :

بیماریهای غیرواگیر، جوانی جمعیت و اجرای برنامه پزشکی خانواده در اولویت برنامه‌های استان

به گزارش همدان نوین، رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در نشست خبری سیمای مرکز همدان در پاسخ به سئوالی در خصوص اولویت‌های سالجاری دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان فعالیت دارد، گفت: اولویت‌های حوزه سلامت موضوعاتی همچون جوانی جمعیت و بیماری‌های غیرواگیر ازجمله بیماری‌ها‌ی سرطان، فشار […]

بیماریهای غیرواگیر، جوانی جمعیت و اجرای برنامه پزشکی خانواده در اولویت برنامه‌های استان

به گزارش همدان نوین، رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در نشست خبری سیمای مرکز همدان در پاسخ به سئوالی در خصوص اولویت‌های سالجاری دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان فعالیت دارد، گفت: اولویت‌های حوزه سلامت موضوعاتی همچون جوانی جمعیت و بیماری‌های غیرواگیر ازجمله بیماری‌ها‌ی سرطان، فشار خون، دیابت و بیماریهای قلبی و عرق است.

محمدمهدی مجذوبی از افتتاح قریب الوقوع بیمارستان اکباتان، افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و توسعه بیمارستان مهر ملایر و امام رضا‌(ع) کبودراهنگ در حوزه درمان دانشگاه خبر داد و تاکید کرد که اقدامات توسعه‌ای در بخش درمان با سرعت در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: مجوز پارک علم و فناوری در حوزه تحقیقات و فناوری دریافت شده و بزودی کلنگ‌زنی می‌شود همچنین در حوزه تولید دارو اقدامات خوبی با حمایت بخش خصوصی صورت گرفته و امید می‌رود که در موضوع داروهای راهبردی و استراتژیک شاهد موفقیت‌های خوبی باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در حوزه آموزشی مجوزهای موردنیاز برای توسعه فضاهای آموزشی دریافت شده است، اظهار کرد: همچنین برای بین‌المللی سازی نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده که این موضوع منحصر به پذیرش دانشجوی خارجی نباشد و دانشگاه به مرحله جدیدی در راستای بین‌المللی‌سازی گام بردارد.

*درخواست مشارکت مردم در برنامه‌های بهداشتی
مجذوبی با ارائه توضیحاتی در مورد برآورد احتمال بیماری برای ۱۰ سال آینده و انجام بموقع برنامه‌های تشخیصی درمانی در برنامه رایگان خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی گفت: برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی در سالجاری با قدرت بیشتری دنبال می‌شود و اجرای موفق این برنامه به مشارکت مردم و مراجعه آنان به مراکز جامع خدمات سلامت و بهره‌گیری از خدمات ارائه شده توسط مراقبین سلامت بستگی دارد.

سالجاری؛ اجرای برنامه پزشکی خانواده با محوریت مراقبین سلامت

وی با بیان اینکه مهمترین گروه سنی خطرسنجی افراد بالای ۳۰ سال هستند، از مردم خواست تا برای سلامت خود، خانواده و جامعه در برنامه‌های بهداشتی حضور جدی‌تری داشته باشند و تاکید کرد:
سالجاری؛ اجرای برنامه پزشکی خانواده با محوریت مراقبین سلامت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در مورد شعار امسال هفته سلامت مبنی بر «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» اظهار کرد: برنامه در ابتدا با عنوان پزشک خانواده بر محوریت پزشک عمومی در سطح یک خدمات مطرح شد اما چون موضوع فراتر از محوریت پزشک است و مسائل بهداشتی بر وجه درمانی آن غلبه دارد نام آن از پزشک خانواده به پزشک خانواده تغییر یافت و سالجاری با محوریت مراقبین سلامت اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به روند اجرای برنامه پزشک خانواده گفت: این برنامه ۱۲ سال پیش شکل گرفت و در دو استان مازندران و فارس به شکل آزمایشی ادامه پیدا کرد و سال ۱۴۰۲ با عنوان پزشکی خانواده با محوریت سلامت و با نگاه ویژه به جنبه بهداشتی همه استان‌ها ادامه می‌یابد.

مجذوبی با بیان اینکه هزینه‌های درمانی در کشورهای خارجی اجراکننده برنامه پزشک خانواده با سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشتی کاهش می‌یابد، گفت: در این کشورها زمانیکه بیمار خارج از مسیر تعریف شده عمل کند تمام هزینه‌ها به شکل آزاد بر عهده خود فرد است اما این برنامه در ایران به صورت داوطلبانه و تدریجی از یک شهرستان با محوریت مراقبین سلامت اجرا می‌شود و بهترین خدمات به مردم ارائه خواهد شد و پزشک خانواده در صورت نیاز بیمار را به دریافت خدمات تخصصی به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

وی یادآور شد: سال گذشته بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ویزیت متخصص و یک میلیون و ۴۰۰ هزار ویزیت پزشک عمومی بوده است که نشاندهنده نبود تناسب بین ویزیت پزشک عمومی و متخصص است.

* تلاش برای ارتقای شاخص‌های نیروی انسانی در دانشگاه
رییس دانشگاه در پاسخ به سئوال دیگری در مورد وضعیت خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت اظهار کرد: تعداد ۵۰۳ خانه بهداشت در استان با حدود ۷۴۰ بهورز فعال است و خدمات در مناطق روستایی به مردم ارائه می‌شود و صرفا خدمات بهداشتی ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: بهورزان با شناخت عمیق از حوزه تحت پوشش، برنامه واکسیناسیون و مراقبت‌های اولیه را پیگیری می‌کنند.

مجذوبی در ادامه گفت: تعداد ۳۱۳ مرکز جامع خدمات سلامت با حضور پزشک خدمات ارائه می‌دهد و مشکل جدی به جز کمبود مقطعی پزشک عمومی در پایگاههای بهداشتی وجود ندارد.
وی خاطر‌نشان کرد: خدمت فوق‌تخصص در برخی شهرستان‌ها نیز ارائه می‌شود و به طور مثال به دلیل ساختار شهری شهرستان ملایر خدمات خوبی در این شهرستان ارائه می‌شود.

رییس دانشگاه همچنین در پاسخ به موضوع کمبود پزشک متخصص در برخی بیمارستان‌ها گفت: در مجموع استان بیش از ۵۳۰ پزشک متخصص در مجموع استان وجود دارد امسال بیش از ۶۰ متخصص جذب شد و در این زمینه مشکلات کاهش یافته است اما کمبودهایی در حوزه کمبود متخصص بیهوشی و تعداد رزیدنت‌ها وجود دارد و برای رفع این مسئله جذب دستیاردر بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد.
وی در خصوص استخدامی‌ها در دانشگاه نیز گفت: جذب نیرو در قالب فراخوان‌های متعدد انجام شده و با دریافت مجوز جذب نیرو در بیمارستان اکباتان جذب نیروی درمانی و پشتیبانی ازجمله بهورز به تناسب در استان انجام می‌شود و ارتقای شاخص‌های نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی در دستورکار است.

وی در پایان اولویت‌های دانشگاه در سالجاری را تلاش برای ارتقای شاخص‌های نیروی انسانی در دانشگاه و اجرای برنامه پزشکی خانواده در سال ۱۴۰۲ برشمرد و افزود: مشارکت مردم در برنامه‌های بهداشتی را خواستاریم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.