امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 12369
  پرینت تاریخ انتشار : 22 اکتبر 2020 - 10:35 | 9 بازدید
پس از پرواز قیمت مرغ؛

گوشت ۱۳۰ هزار تومانی در همدان بازی با سفره مردم / نمایندگان مردم در مجلس کجا هستند؟

به گزارش همدان نوین، با افزایش سرسام‌آور قیمت مواد پروتئینی هرروز شاهد کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم در عدم نظارت از سوی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی هستیم. این‌روزها هر صفحه خبری را که باز کنید، شاهد کلمه گرانی خواهید بود. گویی خطر گرانی با کلیه ارکان زندگیمان عجین شده؛ از خوردوخوراک گرفته تا قیمت خودرو و لوازم […]

گوشت ۱۳۰ هزار تومانی در همدان بازی با سفره مردم / نمایندگان مردم در مجلس کجا هستند؟

به گزارش همدان نوین، با افزایش سرسام‌آور قیمت مواد پروتئینی هرروز شاهد کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم در عدم نظارت از سوی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی هستیم.

این‌روزها هر صفحه خبری را که باز کنید، شاهد کلمه گرانی خواهید بود. گویی خطر گرانی با کلیه ارکان زندگیمان عجین شده؛ از خوردوخوراک گرفته تا قیمت خودرو و لوازم خانگی و غیره، اما دراین‌بین کوچک شدن سفره غذایی مردم بحثی تأمل‌برانگیز است و تأسف‌بارتر آنکه بخش اعظمی از این افزایش قیمت‌ها منجر به حذف گروه‌های غذایی اصلی از سفره‌های مردم شده است. به‌طوری که طی هفته جاری علاوه‎بر پرواز قیمت مرغ تا ۲۶ هزار تومان، هر کیلو گوشت قرمز گوسفندی به ۱۳۰ هزار و هر کیلو گوشت گوساله به ۱۱۰ هزار تومان رسیده و این درحالی است که هفته گذشت این مبلغ حول ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان می‌چرخید. بر این اساس برای اطلاع از فضای ایجادشده در بازار گوشت همدان بر آن شدیم تا با ابراهیم رستمی، مدیرعامل اتحادیه دام‎داران استان همدان و نیز یکی از قصابان همدانی گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

* ماده‎کشی پیامد افزایش قیمت نهاده‌ها

مدیرعامل اتحادیه دام‎داران استان همدان با تأیید افزایش قیمت گوشت قرمز طی هفته جاری، گفت: اصلی‌ترین دلیل برای افزایش قیمت به این مسئله بازمی‌گردد که طی چندماه اخیر براساس افزایش قیمت نهاده‌ها، واحدهای دام‎داری اقدام به ماده‎کشی کرده و این امر نتیجه‌ای جز کاهش آمار دام مولد را در پی نداشت.

* هر کیلو جو ۴۲۰۰ تومان

ابراهیم رستمی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت نهاده سرسام‌آور است، خاطرنشان کرد: زمانی که هر کیلو جو چهار هزار و ۲۰۰ تومان باشد، یقیناً قیمت هر کیلو گوشت برای مصرف‌کننده چیزی حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر هر کیلو دام زنده چیزی حدود ۸۰ هزار تومان است، گفت: نکته اصلی این است که نهاده‌های یارانه‎ای کفاف نیاز دام‌داران را نمی‌دهد؛ برای مثال در استان روزانه ۵۰۰ تُن جو نیاز داریم، اما درحال حاضر این مقدار طی یک ماه به دام‎داران تعلق می‌گیرد.

رستمی با اشاره به اینکه  تعداد دام زیر پوشش اتحادیه دام‎داران استان همدان در دام سبک یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأس و دام سنگین چیزی حدود ۲۵۰ هزار رأس است، خاطرنشان کرد: البته این ارقام ۹۰ درصد از دام موجود را شامل می‌شود، زیرا تعدادی از واحدهای دام‎داری در این اتحادیه عضویت ندارند.

وی با تأکید بر آنکه در این رسته چیزی حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر زیر پوشش این اتحادیه فعالیت می‌کنند و درواقع معیشتشان به این بخش از حوزه کشاورزی وابسته است، عنوان کرد: اگر ۱۰ درصد خارج از فضای اتحادیه را نیز درنظر بگیریم، این جمعیت به ۷۰ هزار نفر می‌رسد.

* نهاده یارانه‌ای کفاف نمی‌دهد

مدیرعامل اتحادیه دام‌داران استان همدان با بیان اینکه بارها پیگیر عدم کفاف سهمیه نهاده‌های یارانه‌ای شده‌ایم اما گویا دستگاه‌های اجرایی نیز خود با مشکلات متعددی در این فضا مواجه‌اند، گفت: به نظر می‌رسد امکان تأمین نهاده از خارج مرزها با دشواری روبه‎رو است.

* ۵۰ درصد از نهاده‌های دامی شامل علوفه خشبی در کشور تولید می‌شود

رستمی با تأکید بر اینکه البته فضای تأمین نهاده برای واحدهای دامی بهتر از واحدهای فعال در عرصه طیور است، عنوان کرد: خوشبختانه ۵۰ درصد از خوراک دام از طریق  علوفه خشبی در داخل کشور تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این بخشی از دیگر نهاده‌های مورد نیاز همچون جو در کشور تولید می‌شود؛ گرچه میزان آن کفاف نیاز را نمی‌کند، اما برای واحدهای حوزه طیور بخش عمده نهاده (سویا و ذرت) از خارج کشور تأمین می‌شود.

رستمی با تصریح بر اینکه به‌طور میانگین در استان برای تولید هر کیلو گوشت ۱۱ کیلو خوراک مصرف می‌شود، اذعان کرد: ۵۰ درصد این خوراک شامل علوفه خشبی (یونجه، کاه و حتی برگ درختان بوده) و مابقی نهاده‌ها همچون جو، ذرت و سویا است.

مدیرعامل اتحادیه دام‎داران استان همدان با تأکید بر اینکه طی روزهای اخیر شاهد بالا رفتن قیمت نهاده‌های وارداتی نبوده‌ایم، عنوان کرد: دراین‌بین کاهش واردات نهاده‌ها منجر به افزایش قیمت نهاده‌های داخلی در بازار شده است.

وی تأکید کرد:  یقیناً وجود فضای دلالی نیز در افزایش قیمت نهاده‌ها بی‌تأثیر نبوده است.

* سهم قاچاق دام ناچیز است

رستمی در پاسخ به این سؤال که سهم قاچاق دام را در افزایش قیمت گوشت قرمز چگونه ارزیابی می‌کند؟ اظهار کرد: از آنجایی که این مهم توسط نیروی انتظامی به‌صورت ویژه رصد می‌شود، سهم ناچیزی را می‌توان برای آن متصور شد؛ به‌طوری که به‌زعم بنده سهم این مسئله شاید کمتر از یک درصد و آن‌هم از طریق روستاییان مرزنشین است.

وی در واکنش به این مسئله که عده‌ای معتقدند دام استان به تهران منتقل می‌شود، گفت: این روند از گذشته در بازار استان حکم‌فرماست، زیرا استان همدان در عرصه دام یک قطب تولید محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر بازاری برای فروش تولیدات خود نداشته باشد، یقیناً فعالان این عرصه با مشکل مواجه خواهند شد.

* انتقال دام مازاد به تهران یک فرصت برای همدان

این مقام مسئول ادامه داد: این مهم به‌نوعی یک فرصت برای استان همدان محسوب می‌شود، زیرا تولید مازاد را مدیریت کرده و به‌نوعی تنظیم‌کننده بازار و قیمت گوشت است.

رستمی با تأکید بر اینکه مبادلات داخلی منجر به کمبود در استان نمی‌شود، اذعان کرد: یقیناً بر میزان و تعداد دام خروجی از استان به تهران و دیگر نقاط کشور دستگاه‌های نظارتی همچون دام‌پزشکی و نیروی انتظامی و مدیران استانی مرتبط اعمال نظر می‌کنند.

* سامانه بازارگاه مشکلی ندارد

وی در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند فرآیند ثبت‌نام در سامانه بازارگاه برخی دام‎داران را برای تهیه نهاده یارانه‌ای دچار مشکل کرده به‌طوری که به محض باز شدن سامانه در همان دقایق ابتدایی نهاده‌ها توزیع شده و به فروش می‌رسند و این درحالی بوده که برخی دام‎داران هنوز موفق به ثبت‌نام در آن نشده‌اند، گفت: چنینی بحثی حداقل درخصوص اتحادیه دام استان مطرح نیست، زیرا ما به‌عنوان اتحادیه خود در بازارگاه طی ۷۲ ساعت ثبت‌نام می‌کنیم و سپس نهاده خریداری‌شده بین تعاونی‌های شهرستان توزیع و از آن طریق در بین دام‎داران فعال به تناسب میزان اختصاص نهاده‌ها و تعداد دام هر واحد توزیع می‌شود.

* قیمت طی هفته جاری رشد سرسام‌آوری داشته

در ادامه یکی از قصابان همدانی نیز با بیان آنکه این صنف در برابر افزایش روزانه قیمت گوشت قرمز سرگردان است، گفت: طی هفته جاری به‌یک‌باره قیمت گوشت به‌صورت فاحش بالا رفته است؛ گرچه طی چندماه گذشته نیز این نوسان با سیر صعودی اما قابل تحملی وجود داشت.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر هر کیلو دام زنده سنگین ۱۰۰ هزار تومان است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که قیمت گوشت تا هفته گذشته در قصابی‌ها ۹۰ هزار تومان بود.

این قصاب همدانی افزود: با این تفاسیر اگر قصاب هر کیلو گوشت  را به ۱۳۰ هزار تومان نیز بفروشد، ضرر می‌کند.

* در رقابت با تهران قیمت‌ها را بالا می‌برند

این کاسب همدانی با بیان اینکه بین بازار گوشت همدان و تهران رقابت در قیمت وجود دارد، گفت: از آنجایی که مصرف گوشت در استان تهران بنا به بازار مصرف موجود بیشتر است، برای جلوگیری از انتقال دام از سوی دام‌داران در همدان شاهد افزایش قیمت از طریق دلالان و کاروان‌سراداران هستیم.

این قصاب همدانی با اشاره اینکه متأسفانه افزایش قیمت نهاده‌ها در نبود حمایت از دام‌دار منجر به کاهش تعداد دام نسبت به گذشته شده است، خاطرنشان کرد: نکته این بوده که ضرر نهایی متوجه مردم است.

* گرفتار دلال و کاروان‌سرا هستیم

وی با بیان اینکه متأسفانه بر فضای میدان دام همدان نظارتی وجود ندارد، گفت: صنف قصاب مطیع نرخ‌گذاری از سوی دلالان و کاروان‌سراداران است؛ زیرا به اجبار هر صبح باید در بازار دام حاضر شده و قیمت را آن‌ها تعیین می‌کنند.

این کاسب همدانی افزود: البته چندباری جهاد کشاورزی نسبت به استقرار ناظر اقدام کرد، اما ازآنجایی که دام متعلق به اشخاص (دام‌دار و عشایر) است، پس امکان دخالت در این فضا از سوی ناظر فراهم نیست.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل امروز ما در حوزه تورم و گرانی اقلام مورد نیاز خانوار، به کم‌رنگ بودن نظارت از سوی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی بازمی‌گردد. به‌طوری که قیمت بالای گوشت قرمز در همدان نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ این عدم نظارت در سطوح مختلف ازجمله نحوه توزیع نهاده‌های داخلی و قیمت‌گذاری آن‌ها تا قیمت‌گذاری دام در میدان دام همدان و حتی عدم نظارت بر صنوف متولی توزیع قابل مشاهده است، بنابراین انتظار می‌رود از آنجایی که در حوزه تأمین نهاده‌ها حداقل بیش از نیمی از نهاده در داخل کشور تأمین می‌شود، این نظارت تقویت شود. البته دراین‌بین سکوت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به این نابه‌سامانی‌ها و درعین‌حال گرفتار شدن مردم در گرداب تورم گرانی و کوچک‌تر شدن سفره‌هایشان خود نکته دیگری است که می‌بایست نسبت به آن پاسخ‌گو باشند./سپهرغرب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.