امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 12343
  پرینت تاریخ انتشار : 21 اکتبر 2020 - 14:09 | 5 بازدید
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر

ملایر و نهاوند، خاستگاه اولیه زعفران

به گزارش همدان نوین، مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر گفت: خاستگاه اولیه گیاه زعفران در ایران، شهرستان های ملایر و نهاوند بوده اما به علت استقبال کم کشاورزان این منطقه در کشت این گیاه، کم کم به سمت خراسان کوچ کرد و امروز این منطقه به قطب زعفران ایران تبدیل شده است. سیدمهدی میرباقری به ۱۰۱ […]

ملایر و نهاوند، خاستگاه اولیه زعفران

به گزارش همدان نوین، مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر گفت: خاستگاه اولیه گیاه زعفران در ایران، شهرستان های ملایر و نهاوند بوده اما به علت استقبال کم کشاورزان این منطقه در کشت این گیاه، کم کم به سمت خراسان کوچ کرد و امروز این منطقه به قطب زعفران ایران تبدیل شده است.

سیدمهدی میرباقری به ۱۰۱ هکتار سطح زیرکشت زعفران در شهرستان ملایر اشاره و تصریح کرد: امسال ۱۰ هکتار به سطح زیرکشت زعفران در شهرستان اضافه شده و ملایر در حال حاضر از نظر سطح زیرکشت زعفران رتبه نخست استان همدان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه از هر هکتار به طور متوسط شش کیلوگرم زعفران برداشت می شود، اظهار کرد: از ۱۰۱ هکتار سطح زیرکشت زعفران ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم زعفران برداشت می شود و از اوایل آبان ماه کشاورزان شروع به برداشت زعفران از مزارع خود می کنند.

میرباقری به کم آب بر بودن این گیاه اشاره و خاطرنشان کرد: این گیاه به سه بار آبیاری در طول یکسال نیاز دارد و کشاورزان ملایری از روش غرقابی برای آبیاری استفاده می کنند که با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان و بارندگی ها در فصل بهار نیاز به آبیاری ندارد.

وی با بیان اینکه در اراضی روستاهای آورزمان، مهدی آباد، رضوانکده، علمدار و چند روستای دیگر این گیاه کشت می شود، ادامه داد: عیار و رنگ زعفران ملایر از کیفیت خوبی برخوردار است و علاوه بر تأمین نیاز شهرستان، کشاورزان به شهرها و حتی دیگر کشورها صادر می کنند.

میرباقری در بخش دیگری به وجود ۵۴ هکتار اراضی زیرکشت پسته در شهرستان اشاره و مطرح کرد: از نظر آب و هوا شهرستان ملایر شرایط مساعدی برای کشت پسته دارد و در حال حاضر در اراضی روستا های علمدار، حسین‌آباد ناظم و میشن کشت ‌شده است که درصدد توسعه این میزان سطح زیر کشت هستیم.

وی با بیان اینکه پسته از سال پنجم به باروری می رسد اما این باروری تا سال هفتم اقتصادی نیست، گفت: هفت تا ۱۰ سال طول می کشد تا پسته به باروری اقتصادی برسد و امسال برای نخستین بار در شهرستان ملایر نیم هکتار از اراضی زیرکشت پسته که ۱۰ سال پیش کشت شده، به باروری اقتصادی رسید و ۵.۲ تن پسته تر و یک تن پسته خشک از آن برداشت شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر به کم آب بر بودن پسته اشاره کرد و یادآور شد: هر سال که از کشت پسته می‌گذرد، یک هفته از میزان آبیاری آن کم و از سال چهارم و پنجم به بعد ماهیانه یک دوره آبیاری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت ارقام بادامی از سال سوم به بعد باید پیوند زده شود که برای پیوند از ارقام اکبری و احدآقایی استفاده می‌شود، اظهار کرد: از نوع کله‌قوچی نیز پیوند زده می‌شود اما این رقم به علت ریز بودن بازارپسندی کمتری دارد در حالیکه ارقام اکبری و احدآقایی با نوع آب‌وهوای ملایر سازگاری بیشتری داشته و به علت کشیده بودن بازارپسندی بهتری دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر در پایان به روش آبیاری درختان پسته در ملایر اشاره کرد و یادآور شد: ۱۰ تا ۱۵ هکتار از اراضی به روش قطره ای و مابقی به روش غرقابی آبیاری می شود./ ایسنا

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.