امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 12244
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵ | 6 بازدید
فرماندار:

شهرک نمایشگاهی تمام نیازهای مبل و منبت ملایر را تامین می‌کند

به گزارش همدان نوین، معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: با احداث شهرک نمایشگاهی مبل و منبت تمامی خواسته‌های ما همچون تولید رنگ، پارچه و چوب در این حوزه تامین می‌شود و می‌توانیم برای صادرات گام‌های بلندی برداریم. قدرت‌الله ولدی روز شنبه  با بیان اینکه این شهرک به متراژ ۱۷ هکتار در شمال […]

شهرک نمایشگاهی تمام نیازهای مبل و منبت ملایر را تامین می‌کند

به گزارش همدان نوین، معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: با احداث شهرک نمایشگاهی مبل و منبت تمامی خواسته‌های ما همچون تولید رنگ، پارچه و چوب در این حوزه تامین می‌شود و می‌توانیم برای صادرات گام‌های بلندی برداریم.

قدرت‌الله ولدی روز شنبه  با بیان اینکه این شهرک به متراژ ۱۷ هکتار در شمال بلوار سردار حاج قاسم سلیمانی(جاده سلامت) واقع شده اظهار داشت: تمامی امکانات مورد نیاز برای مسافران و خریداران مبل و منبت در این شهرک پیش‌بینی شده و مصمم هستیم تا شهر جهانی مبل و منبت را از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کنیم.

وی با اشاره به تنگناهای اقتصادی و مشکلات کنونی نوسانات ارز افزود: فعالان هنر صنعت مبلمان منبت ملایر در حال حاضر با تامین مواد اولیه به‌ویژه چوب مواجه هستند و دغدغه اصلی ما رفع این موانع و مشکلات است.

فرماندار ویژه ملایر بیان کرد: سال گذشته فعالان صنعت مبل و منبت این شهرستان هر مترمکعب چوب را بین ۶ تا هفت میلیون تومان خریداری می‌کردند که امسال با توجه به خرید چوب از خارج و نوسانات نرخ ارز، این رقم به ۱۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

ولدی با بیان اینکه علاوه بر چوب، منبت‌کاران ملایر دیگر مواد اولیه همچون فوم، اسفنج، پارچه و یراق‌آلات را نیز با قیمت بالا تهیه می‌کنند، خواستار کمک و حمایت دولت از فعالان این حوزه شد و گفت: تشکل‌های حوزه مبل و منبت ملایر هنوز نوپا هستند و نیاز به حمایت دارند.

وی صنعت مبلمان منبت را پس از کشاورزی یکی از مهمترین منابع درآمدی مردم این شهرستان دانست و اظهار داشت: با جهانی شدن این هنر صنعت، بخش دولتی در کنار بخش خصوصی و تشکّل‌های پنج‌گانه این صنعت، در راه توسعه زیرساخت‌های مبل و منبت گام برداشت.

معاون استاندار همدان مهیا کردن زیرساخت‌های این صنعت در دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای را از جمله این اقدامات با هدف تداوم تولید این محصول در سال‌های آینده و تربیت استادکاران و دانشجویان در این هنرصنعت عنوان کرد.

ولدی فرماندار ویژه ملایر

ملایر آگر؛ برَند مبلمان منبت ملایر

ولدی ایجاد شهرک نمایشگاهی را نیز از دیگر اقدامات ماندگار برای توسعه مبلمان منبت برشمرد و با اشاره به کمبود چوب در این صنعت گفت: سال گذشته طبق تاکید استاندار همدان مبنی بر کاشت یک‌هزار هکتار جنگل‌کاری در سطح استان، ملایر ۲ برابر سهم خود را اجرا کرد.

وی ادامه داد: افزون بر این ۲۰۰ هکتار دیگر نیز در حوزه منابع طبیعی برای تولید جنگل مصنوعی اختصاص داده شد تا بتوانیم نیازهای این صنعت را در حوزه تامین مواد اولیه چوب پاسخگو باشیم.

ولدی یادآور شد: در این رابطه در حال اخذ مجوز از امور آب هستیم تا با ایجاد جنگل مصنوعی، چوب صنوبر برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز تولید مبلمان استیل، راحتی و انواع مختلف مبلمان تامین شود.

فرماندار ویژه ملایر همچنین به تولید نهال در نهالستان ملایر به عنوان تنها نهالستان استان همدان اشاره کرد و افزود: سال گذشته اعتبار مورد نیاز برای تولید نهال در این نهالستان اختصاص یافت که حدود ۱.۵ اصله نهال درخت صنوبر تهیه و در سطح استان توزیع شد و امسال نیز این میزان نهال تولید شده است.

ولدی ورود به بازار صادرات مبلمان منبت را مهمترین گام در این صنعت عنوان و تاکید کرد: در سفر هفته گذشته نماینده ویژه وزیر امور خارجه به ملایر برای بررسی موانع و مشکلات صنعت مبلمان منبت، قول مساعد داده شد تا موانع موجود در مسیر صادرات این محصول بررسی و سفارت‌خانه‌ها و رایزن‌های اقتصادی با ظرفیت کامل در خدمت فعالان صنعت مبلمان منبت ملایر باشند.

وی ترکیه و ایتالیا را رقبای اصلی این هنر صنعت دانست و گفت: صنعت مبلمان منبت ملایر همچنان بازار خود را دارد و برای توسعه صادرات و ورود به بازارهای جهانی نیاز به کمک و حمایت جدی دارد.

معاون استاندار همدان برای برون‌رفت از مشکلات تامین مواد اولیه این هنر صنعت پیشنهاد کرد: با توجه به وجود سه شرکت بزرگ تولید پارچه در همسایگی استان همدان، چنانچه این شرکت‌ها مورد حمایت قرار گیرند و مواد اولیه به آنها داده شود، می‌توانند پارچه مورد نیاز صنعت مبلمان منبت را تامین کنند و کمک‌حال این هنرصنعت باشند.

ولدی تاکید کرد: در حال حاضر طبق دستورالعمل‌های جهانی باید برای برندسازی مبلمان منبت ملایر تلاش کنیم که در این راستا سایت مجازی این صنعت با عنوان «ملایر آگِر» با پنج زبان رسمی دنیا انگلیسی، فرانسوی، عربی، روسی و فارسی در حال بارگذاری است و یکماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: بدون شک از طریق این سایت رسمی می‌توان هم برای فروش مجازی، هم برندسازی و هم شناسنامه‌دار کردن این صنعت اقدام و این هنر جهانی ملایر را بهتر از گذشته به دنیا معرفی کرد.

شهرستان ملایر دارای بیش از پنج هزار کارگاه تولیدی مبل و منبت و ۹ هزار استادکار و منبت‌کار است و بیش از ۲۵ هزار هنرمند در این رشته فعالیت می‌کنند و بیش از ۶۰ درصد از تولید مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده است.

بهمن ماه سال گذشته بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی، منبت ملایر در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسید. /ایرنا

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.