امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 103415
  پرینت تاریخ انتشار : 13 نوامبر 2022 - 9:01 | 1 بازدید

امام جمعه همدان: آنهایی که غیرت دینی و ملی دارند، کشور را قوی می‌کنند

[ad_1] به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی نماز جمعه همدان با بیان اینکه در مسائل سیاسی داشتن بصیرت از مسائل تقواست، گریزی به نسبت و نوع تعامل دولت با مردم در اسلام زد و افزود: در اسلام تعامل بین مردم و حکومت باید مبتنی بر […]

امام جمعه همدان: آنهایی که غیرت دینی و ملی دارند، کشور را قوی می‌کنند

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی نماز جمعه همدان با بیان اینکه در مسائل سیاسی داشتن بصیرت از مسائل تقواست، گریزی به نسبت و نوع تعامل دولت با مردم در اسلام زد و افزود: در اسلام تعامل بین مردم و حکومت باید مبتنی بر عدالت و رعایت انصاف باشد.

وی با اشاره به اینکه باید حرکت نظام مبتنی بر عدالت باشد گفت: مردم نیز قضاوتشان درباره حاکم و حاکمیت باید مبتنی بر عدالت و انصاف باشد.

امام جمعه همدان با این توضیح که امام علی(ع) برای مردم و حاکم حق جداگانه قائل شده عنوان کرد: همانگونه که مردم حق دارند و باید این حقوق اعمال شود، حاکم و والی جامعه نیز بر عهده مردم حقوقی دارد.

وی از جمله حقوق دوطرفه بین مردم و حاکم از منظر پیامبر اکرم(ص) را لزوم همراهی با جماعت دانست و گفت: هیچ مسلمان واقعی اهل تفرقه نبوده و نیست و نسبت به همراهی جماعت خیانت نمی‌کند.

شعبانی بیان کرد: در منظر امام علی(ع) و حوزه مدیریتی اگر در یک جامعه‌ای تفرقه و اختلاف شکاف اجتماعی باشد عظمت آن جامعه به خطر می‌افتد.

وی با بیان اینکه امروز دشمن تلاش می‌کند تا با بهانه‌های مختلف در جامعه تفرقه ایجاد کند ادامه داد: شوکت و عظمت جامعه در رعایت وحدت است.

امام جمعه همدان بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند مردم نسبت به حاکمان جامعه خیرخواه باشند و در مقابل آنها اظهار نظر کنند از این رو شما به عنوان یک شهروند حق اعتراض و انتقاد دارید اما انتقادی که همراه با خیرخواهی و قصد اصلاح باشد.

وی با اشاره به اینکه گاهی کسی قصد اعتراض دارد اما قصد او اصلاح نبوده و به دنبال براندازی است گفت: انتقاد باید مبتنی بر اصلاح و همراه با راهکار باشد.

شعبانی با تشریح سخنان امام خمینی(ره) درباره لزوم مراقبت مردم نسبت به عملکرد مسئولان و جلوگیری از انحراف اظهار کرد: یکی از شئون مردمسالاری دینی حق انتقاد مردم از مسئولان است حقی که باید در مجرای صحیح خود قرار گیرد.

وی با این توضیح که مسئول باید انتقادپذیر بوده و در برابر آن گوش شنوا داشته باشد عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها به مسئولان فرمودند که با مردم سخن بگویید و در بین آنها حضور یابید تا اگر حرفی دارند آن را بشنوید.

امام جمعه همدان با این توضیح که انتقاد سازنده منجر به آشوب و آتش کشیدن نمی‌شود بلکه سبب اصلاح است اضافه کرد: انتقاد کردن حق مردم بوده و مسئول نیز باید نقاط ضعف خود را بشنود تا اصلاح شود.

وی با تشریح حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره تکریم عالم اظهار کرد: به فرموده ایشان اگر کسی فقیه مسلمانی را اکرام کند در قیامت خدای متعال را در حالی که از او راضی است ملاقات می‌کند و اگر کسی به فقیه مسلمانی اهانت کند در حالی خدا را ملاقات می‌کند که از او عصبانی است.

شعبانی درباره بی‌حرمتی ها و بدگویی برخی افراد درباره علما عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند اگر کسی مومنی را بدون اینکه حق باشد اذیت کند گویا مکه و بیت‌الله را خراب کرده است.

وی با بیان اینکه گاهی به اسم عدالت‌طلبی چه ظلم‌ها به افراد می‌شود افزود: عقلانیت در تدبیر حاکم بر برخی جریانات را باید از نوع رفتارهای حاکم بر اعتراضات تشخیص دهید.

امام جمعه همدان عنوان کرد: اینکه نوجوان یا جوانی به عالمی اهانت می‌کند آیا این کار او حق است؟ مشکلات اقتصادی که امروز هست چه ربطی به روحانیتی که در کوچه و بازار هستند دارد؟!

وی با اشاره به اینکه امروز کشور ما در عرصه نظم نوین جهانی، انرژی، فناوری و عرصه گفتمانی می‌تواند نقش اساسی داشته باشد ادامه داد: ساخت موشک هایپرسونیک پیشرفته در کشور نشان می‌دهد هر چقدر قدرت شما افزایش یابد تاثیرگذاری شما در دنیا و عرصه بین الملل بیشتر خواهد بود.

شعبانی با بیان اینکه همه ما با ویژه جوانان باید تلاش کنیم کشور قدرتمندتر شود مطرح کرد: کشور را کسانی قوی می‌کنند که غیرت دینی و ملی دارند.

وی اضافه کرد: آن استاد دانشگاه نخبه ملی که به مردم و کشور تعهد دارند می‌توانند در این حوزه گام بردارند وگرنه آن کسی که تمام همتش این است که بستر لذت خود را فراهم کرده و فحاشی کند تولید قدرت نمی‌کند.

امام جمعه همدان با اشاره به وجود برخی مشکلات و لزوم حمایت از نخبگان عنوان کرد: صرفا یک نخبه متعلق به خود نبوده و ارزش و سرمایه این مردم است. آن کسی که غیرت دینی و ملی داشته و نسبت به مردم تعهد دارد نمی‌تواند به کشور خود آسیب بزند.

انتهای پیام/ ۳۱۴۰/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

[ad_2]

منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.