امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : یکشنبه, ۱۰ مهر , ۱۴۰۱ - 7 ربيع أول 1444
شناسه خبر : 80782
  پرینت تاریخ انتشار : 10 آگوست 2022 - 12:09 | 1 بازدید

مجلس و دولت برنامه درازمدتی برای عدالت آموزشی ندارند

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید صرفا کنکور را ملاک موفقیت مدارس بدانیم، گفت: اما چیزی که بدون همه این مقایسه ها و واقعیت ها جدی است این است که سطح آموزش و تدریس ما در مدارس خیلی فاصله دارد. مهرداد ویس کرمی در گفت و گو […]

مجلس و دولت برنامه درازمدتی برای عدالت آموزشی ندارند



عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید صرفا کنکور را ملاک موفقیت مدارس بدانیم، گفت: اما چیزی که بدون همه این مقایسه ها و واقعیت ها جدی است این است که سطح آموزش و تدریس ما در مدارس خیلی فاصله دارد.

مهرداد ویس کرمی در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با مقایسه تعداد پذیرفته شدگان رتبه های برتر کنکور از بین دانش آموزان مدارس دولتی و خاص، بیان کرد: بحث قبولی کنکوری بعضی مدارس خاص مطلب تازه ای نیست، البته نکته قابل توجه این است که آیا این دانش آموزان با استعداد این مدارس را مهم و برجسته کرده اند یا اینکه این مدارس بچه ها را طوری تربیت کرده و پرورش می دهند که استعداد برتر شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: به نظر این موضوعات در هم تنیده است و اینطور نیست که اگر این مدارس در حالت عادی و در بین دانش آموزان معمولی کار کنند بتوانند این همه قبولی بدهند. به بیان دیگر خود استعداد اولیه ای که اینها در ورودی هایشان می گیرند، باعث می شود که یک سری بچه هایی که باهوش تر و نخبه ترند به این مدارس هدایت شوند و بعد از آن به هر حال با کار بیشتری می توانند نتیجه بگیرند. به نظر بنده حتی گاهی خیلی از اینها محصول این مدارس به صورت واقعی محسوب نمی شوند و دلیل آن هم این است که از سوی خانواده های میلیون ها تومان برای این دانش آموزان هزینه می شود و کتاب و کلاس های کمک درسی استفاده می شود، ولی شاید یکی از نکات مثبتی که این مدارس دارند بحث رقابت بین دانش آموزان و استعدادهای برتر است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: البته این مساله بدون آسیب هم نیست و به هر حال شخصیت اجتماعی که از یک بچه نخبه شکل می گیرد، شاید در جاهایی از نخبگی او در رشته خاص هم مهم تر باشد. چه بسا نخبگانی که مثلا نخبه ریاضی است، اما به لحاظ هوش عاطفی، اجتماعی و حرکتی و بسیاری از اقسام هوش که گاهی تا بالای ۲۰ نوع هوش داریم، اینها رشد چندانی نمی کنند و یا گاهی به لحاظ تربیت دینی و تربیت فرهنگی جدی روی آنها کار نمی شود. یعنی مثلا فرد نخبه ریاضی است اما بلد نیست یک متن ساده را بنویسد و انشاء و ادبیاتش ضعیف است و ضعف های بزرگی دارند.

ویس کرمی در ادامه یادآور شد: یک دلیل آن هم این است که شاید بنا به ساختار فیزیولوژیکی که مغز انسان دارد، قسمت های مختلف مغز مربوط به هوش های مختلف است و نخبگان معمولا همه قسمت های مغزشان با هم به طور یکسان فعالیت نمی کند و گاهی استعدادهایی که در قسمت های دیگر وجود دارد در یک نقطه متمرکز می شود. مثلا هوش ادبیات فرد خیلی ضعیف است ولی هوش ریاضی او در حد نخبگی است.

وی با بیان اینکه آیا اصلا این انتظار از مدارس معمولی که موظفند همه دانش آموزان را با هر سطحی از استعداد پذیرش کنند با جایی که به صورت خاص آنها را جذب می کند، یکسان است؟، گفت: این کاملا مقایسه درستی نیست. مثلا مرکزی را داریم که مخصوص آموزش تکاوران دریایی است و جایی هم داریم که سربازخانه است که این دو مرکز اصلا نمی توانند با هم مقایسه شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس یازدهم عنوان کرد: به نظرم نباید کنکور را صرفا ملاک موفقیت مدارس بدانیم، ولی چیزی که بدون همه این مقایسه ها و واقعیت ها جدی است این است که سطح آموزش و تدریس ما در مدارس خیلی فاصله دارد. این موضوع را آمارها می گویند و در آماری که مرکز پژوهش های مجلس انجام داده و در اختیار نمایندگان هم قرار گرفته نشان می دهد که در دنیا و منطقه به لحاظ خیلی از شاخص های آموزشی وضعیت خوبی نداریم.

ویس کرمی تاکید کرد: معتقدم این شاخص که چون یک مدرسه تعداد بیشتری قبولی می دهد پس آن مدرسه خیلی خوب است، این گزاره کلیت ندارد، بلکه این طرف قضیه هم است؛ در واقع اسم آن مدرسه است که نخبگان را به سمت خودش می کشد و شهریه ای که می گیرد و امکانات بیشتری که به کار می گیرد نیز تاثیرگذار است. ما باید نقاط قوت این مدارس را به طور طبیعی پیدا کنیم و گسترش دهیم.

وی افزود: مثلا یکی از رازهای موفقیت این مدارس معلمان برجسته است، خوب؛ همه معلمان ما در آن تراز نیستند و این تعداد معلم به طور طبیعی وجود ندارد، کما اینکه پزشکان نخبه، نظامیان نخبه، کارمندان نخبه، راننده نخبه و خلبان نخبه و تعداد نخبگان در هر قشری اندک است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این خیلی بحث پیچیده ای است که فقط خواستم بگویم نمی شود با یک گزاره که این افراد بیشتر از مدارس غیر انتفاعی بودند، نتیجه بگیریم که واقعا این مدارس سطح آموزش بهتری دارند یا هر دانش آموزی را در اختیار این مدارس خاص قرار دهیم همین بازدهی را دارند، اما قطعا اینگونه نیست و به هر حال آموزش و پرورش یک رسالت عام دارد و همه استعدادها را باید پرورش دهد. البته راهکار این است که تلاش کنیم نقاط موفقیت این مدارس را به مدارس دیگر توسعه دهیم.

ویس کرمی با تاکید بر اینکه حتما باید برای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورشمان بیش از این هزینه کنیم، گفت: حتما باید در گزینش معلمان بازنگری بسیار جدی انجام دهیم و در جذب کسانی که نقش تعلیم و تربیت و آموزش دارند، دقت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر طبق برخی از آمارها رشته تحصیلی ۶۰ درصد معلمان ما با رشته ای که تدریس می کنند تناسب ندارد. خب؛ معلوم است که نباید انتظار داشته باشیم که این معلم در کار خود موفق باشد چه رسد به اینکه بخواهد نخبه پروری کند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس یازدهم با بیان اینکه می شود کارهایی کرد که آموزش را تا دورترین نقاط کشور نیز توسعه دهیم، تاکید کرد: قطعا این مساله نیاز به اعتبار، بودجه و برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت دارد که در حال حاضر متاسفانه در مجلس و دولت چنین برنامه ای را مشاهده نمی کنیم. اگر واقع بین باشیم نه در مجلس و نه در دولت برنامه درازمدتی که به عدالت آموزشی بینجامد وجود ندارد و اینکه علت های آن چیست جای بررسی دارد و امیدواریم ان شاءالله صداوسیما و رسانه ها بدون جهت گیری های سیاسی و بدون حب و بغض به این مساله بپردازند تا بتوانیم شاهد شکوفایی استعدادهای بیشتر در کشور باشیم.

انتهای پیام



منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.