امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 27293
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ | 35 بازدید

سال تحصیلی در کشورهای عربی؛ از حضور با پروتکل‌ تا آموزش از راه دور

به گزارش همدان نوین  همزمان با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید در سایه تداوم همه‌گیری کرونا، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت کشورهای عرب منطقه روش‌های متفاوتی را برای تحصیل دانش آموزان از حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گرفته تا ترکیبی و چرخشی و آموزش از راه دور در دستور کار خود قرار داده‌اند.  بازگشت […]

سال تحصیلی در کشورهای عربی؛ از حضور با پروتکل‌ تا آموزش از راه دور

به گزارش همدان نوین  همزمان با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید در سایه تداوم همه‌گیری کرونا، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت کشورهای عرب منطقه روش‌های متفاوتی را برای تحصیل دانش آموزان از حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گرفته تا ترکیبی و چرخشی و آموزش از راه دور در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 بازگشت به مدارس مهمترین مساله در کشورهای مختلف جهان پس از بسته بودن جزئی یا کامل مدارس در طول یک سال و نیم تحصیلی اخیر به شمار می رود و دانش آموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا آموزش از راه دور را – چه به صورت کامل و چه ترکیبی – دریافت کرده اند.
درحالی که میلیون ها دانش آموز در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خود را برای بازگشت به مدرسه برای سال تحصیلی جدید ۲۰۲۱-۲۰۲۲ میلادی آماده کرده اند اما ادامه همه گیری کرونا مانع بازگشت طبیعی آنها شده است.
سال تحصیلی جدید در برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از اواخر ماه اوت (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور)  گذشته آغاز شده و در برخی دیگر نیز سال تحصیلی در ماه جاری سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۸ مهر) یا ماه های آینده میلادی آغاز خواهد شد و نهادهای آموزشی این کشورها هر یک بر اساس ارزیابی خود شیوه های متفاوتی  را از آموزش حضوری یا ترکیبی یا از راه دور در دستور کار قرار داده اند.

قطر
در راستای ضرورت بازگشت به مدارس و بهترین راهها برای ایمن، سریع و برنامه ریزی شده این بازگشت، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی قطر و همه موسسات ذیربط برای رفع مشکلات، آماده سازی مدارس، اجرای پروتکل های بهداشتی و بررسی همه موارد تلاش کرده اند تا بستر کامل برای بازگشت ایمن دانش آموزان به همه موسسات آموزشی مهیا شود.
بر اساس شاخص های وزارت بهداشت قطر درباره همه گیری کرونا و مطابق با اقدامات پیشگیرانه اعلام شده توسط دولت، وزارت آموزش و پرورش قطر سیستم آموزش ترکیبی با حضور چرخشی ۵۰ درصدی در مدارس را برای دانش آموزان مدارس دولتی برای سال جدید و مدارس و مهد کودک های خصوصی در نظر گرفته است. سال تحصیلی جدید برای مدارس دولتی از ۲۹ اوت (۷ شهریور) آغاز شده است و مدارس خصوصی و مهد کودک ها نیز با توجه به تقویم آموزشی خود عمل خواهند کرد.
این وزارتخانه به مدارسی که تعداد اندکی دانش آموز دارند، اجازه داده تا  کلاس درس را با حضور صد در صدی دانش آموزان برگزار کنند؛مشروط بر اینکه تعداد دانش آموزان در یک کلاس درس از ۱۵ دانش آموز بیشتر نباشد و فاصله یک و نیم متری بین دانش آموزان حفظ شود.
در راستای اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه، وزارت بهداشت قطر تصمیم گرفت تا دانش آموزان را ملزم به استفاده از ماسک در طول حضور خود در داخل ساختمان مدرسه و سایر اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه کند. این وزارتخانه همچنین حضور حداکثر ۱۵ دانش آموز در یک کلاس درس با فاصله گذاری یک و نیم متری بین هر دانش آموز را مصوب کرد.
استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت اتوبوس های مدرسه از دیگر تصمیمات وزارت بهداشت قطر در این زمینه است. این وزارتخانه همچنین حضور دانش آموزانی را که از بیماری های مزمن رنج می برند؛ به گونه ای که مانع از تحصیل آنها در مدرسه می شود، مستثنی کرده است.
همزمان قطر برای بازگشت حضوری کامل دانش آموزان به مدارس با فرا رسیدن سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی برنامه ریزی می کند.

عربستان
در عربستان سعودی، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که تحصیل در آموزش دانشگاهی و آموزش عمومی برای گروه های سنی ۱۲ سال به بالا حضوری است؛ مشروط به اینکه دو دُز واکسن کرونا دریافت شود. اما حضور در کلاس درس برای رده سنی کمتر از ۱۲ سال به مصونیت اجتماعی مورد نیاز در برابر کرونا یعنی مصونیت ۷۰ درصد جمعیت عربستان با زدن دو دُز واکسن یا تا رسیدن به ۳۰ اکتبر آینده ( ۸ آبان)  بستگی دارد زیرا در این تاریخ پیش بینی می شود که عربستان به این سطح از مصونیت برسد.
عربستان همچنین طرحی را برای بازگشت دانش آموزان به مدارس تصویب کرد که مطابق آن، کلاسهای آموزش عمومی بر اساس تعداد دانش آموزان و میزان دستیابی به فاصله گذاری فیزیکی در هر کلاس به ۴ سطح طبقه بندی می شود. براساس این طبقه بندی، حضور در مدارس در دو نوبت و به مدت پنج روز در هفته در تمام مقاطع تحصیلی به استثنای مرحله ابتدایی و مهد کودک می باشد. دانش آموزان مرحله ابتدایی و مهد کودک به طور موقت،آموزش از راه دور را از طریق سامانه “مدرسه من” ادامه می دهند.
وزارت آموزش و پرورش عربستان شروع سال تحصیلی جدید را از ۲۹ ماه اوت (۷ شهریور) اعلام کرد و بر این اساس، هر سال تحصیلی به جای دو ترم، سه ترم خواهد بود و هر ترم نیز ۱۳ هفته خواهد بود و بین هر ترم نیز تعطیلاتی یک هفته ای در نظر گرفته شده است.

کویت
مشابه عربستان سعودی، هیات وزیران کویت طرح ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش را تصویب کرد که شامل بازگشت کامل دانش آموزان به کلاس های درسی دولتی و خصوصی می شود؛ به طوری که ساعات درسی در مدارس خارجی که تراکم دانش آموزان در کلاس ها زیاد نیست، در یک نوبت و در کلاس های درسی دولتی و عربی خصوصی در دو نوبت خواهد بود.
برنامه بازگشت به مدارس در کویت – که سوم اکتبر آینده برای کلیه مقاطع تحصیلی و مهدکودک ها اجرا می شود – ممکن است در صورت مناسب نبودن شرایط بهداشتی، به آموزش ترکیبی یا در شرایط دشوارتر به آموزش از راه دور تبدیل شود.
در همین حال، دانش آموزان و کارمندانی که واکسن نزده اند، باید هر هفته تست «پی . سی .آر» ارایه کنند.

امارات
اما در امارات متحده عربی، سازمان آموزش و پرورش بازگشت آموزش حضوری در کلیه مدارس و دانشگاه های دولتی را از طریق یک پروتکل پزشکی که ایمنی دانش آموزان و پرسنل آموزشی را تضمین می کند، اعلام کرد.
این سازمان با تمام مراجع ذیصلاح برای بازگشت ایمن دانش آموزان در سال تحصیلی جدید که از ۲۹ اوت گذشته آغاز شد، همکاری کرده است. همزمان سازمان آموزش و پرورش امارات همچنان گزینه آموزش از راه دور یا ترکیبی را در اختیار اولیای دانش آموزان قرار داده است تا در صورت تمایل آنها، فرزندانشان از این طریق آموزش ببینند.

بحرین
در بحرین، وزارت آموزش و پرورش طی یک سال گذشته (۲۰۲۰) سیستم ترکیبی را بر اساس حضور جزئی در مدارس یعنی بکارگیری حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت را به صورت یک هفته حضوری و یک هفته آموزش از راه دور اجرا کرد.
به گفته وزارت آموزش و پرورش بحرین، این سیستم در سال تحصیلی جدید که قرار است از ۱۶ سپتامبر جاری (۲۵ شهریور) شروع شود، تا زمان کاهش نگرانی ها در مورد همه گیری کرونا، اجرا خواهد شد.

عُمان

در سلطان نشین عمان نیز وزارت آموزش و پرورش سال گذشته سیستم آموزشی ترکیبی را در دستور کار قرار داد تا بر اساس وضعیت کرونا در هر استان، حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت مدارس بکار گرفته شود و این وزارتخانه قصد دارد که این سیستم را در سال جدید تحصیلی که از ۱۹ سپتامبر جاری (۲۸ شهریور ) آغاز می شود، اجرا کند تا اینکه بازگشت کامل به مدارس در یکم ماه نوامبر آینده (۱۰ آبان تا ۹ آذر) صورت گیرد.
دولت عمان واکسیناسیون دانش آموزان بالای ۱۲ سال را تسریع می کند تا تحصیل حضوری در مدارس و دانشگاه ها و مقاطع بالاتر همراه با تدابیر پیشگیرانه و احتیاطی لازم را اجرا کند و این درحالی است که وضعیت دانش آموزان در پایه های اول (مهد کودک – ابتدایی – مقدماتی) همچنان در گرو شرایط همه گیری باقی خواهد ماند.

| منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.