امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 134215
  پرینت تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۲۱ | 1 بازدید

نحوه امتیازدهی به مستعدان برای جذب در دستگاه‌های اجرایی

طبق شیوه‌نامه شناسایی استعدادهای برتر به منظور جذب در دستگاه‌های اجرایی کشور، متقاضیان بر اساس فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، تعداد مقاله‌ها، طرح‌های فناورانه و تالیف کتاب، امتیازدهی می‌شوند و کسب حداقل امتیاز در مقطع کارشناسی ۳۵، در مقطع کارشناسی ارشد ۴۰ و دکتری حرفه‌ای ۵۰ در نظر گرفته شده است. به گزارش ایسنا، در اجرای […]

نحوه امتیازدهی به مستعدان برای جذب در دستگاه‌های اجرایی



طبق شیوه‌نامه شناسایی استعدادهای برتر به منظور جذب در دستگاه‌های اجرایی کشور، متقاضیان بر اساس فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، تعداد مقاله‌ها، طرح‌های فناورانه و تالیف کتاب، امتیازدهی می‌شوند و کسب حداقل امتیاز در مقطع کارشناسی ۳۵، در مقطع کارشناسی ارشد ۴۰ و دکتری حرفه‌ای ۵۰ در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، در اجرای ماده (۳) آیین‌نامه “جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی”، “شیوه‌نامه شناسایی استعدادهای برتر به منظور جذب در دستگاه‌های اجرایی کشور” در سال گذشته به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رسید.

بر اساس این شیوه نامه، نخبه به فردی برجسته و کارآمد اطلاق می‌شود که در خلق و گسترش علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی اثرگذاری بارز داشته باشد و همچنین فعالیت‌های وی بر پایه هوش، خلاقیت، انگیزه و توانمندی‌های ذاتی از یک‌سو و خبرگی، تخصص و توانمندی‌های اکتسابی از سوی دیگر، موجب سرعت‌بخشیدن به پیشرفت و اعتلای کشور شود.

فرد مستعد برتر و یا استعداد برتر نیز به فردی اطلاق می‌شود ‌که مستعد نخبگی است، ولی هنوز به شرایط آن دست ‌نیافته و دستیابی به آن، مستلزم فرایند هدایت و توانمندسازی برای کسب خبرگی و نهایتاً اثرگذاری بر محیط است.

هدف از تدوین شیوه‌نامه شناسایی استعدادهای برتر به منظور جذب در دستگاه‌های اجرایی کشور، شناسایی سرمایه انسانی صاحب استعداد برتر در مقاطع تحصیلی مختلف به‌منظور جذب و به‌کارگیری آنان در دستگاه‌های اجرایی کشور است.

انتخاب متقاضیان مشمول این طرح در دوران تحصیل، بر اساس امتیاز حاصل از مجموع فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه-مهارتی و فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی خواهد بود و مدارک دوره‌های تحصیلی خارج از کشور متقاضیان نیز باید توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد) ارزشیابی و تایید شود.

بررسی پرونده و انتخاب برگزیدگان به این صورت است که بنیادهای نخبگان استانی، اطلاعات بارگذاری‌شده از سوی متقاضیان را بررسی و راستی‌آزمایی می‌کنند و سپس افراد مشمول بر اساس شیوه نامه در کارگروه شناسایی بنیاد ملی نخبگان و کانون ارزیابی انتخاب می‌شوند.

نحوه محاسبه امتیاز مقالات

بر اساس این شیوه‌نامه، دانش‌آموختگان دوره‌های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری حرفه‌ای و دکتری تخصصی و نیز دوره‌های تخصص و فوق‌تخصص رشته‌های علوم پزشکی موسسه‌ها، مشمول حمایت‌های این شیوه‌نامه هستند.

محاسبه امتیاز هر مقاله، بر اساس تعداد نویسندگان و جایگاه فرد در بین نویسندگان (با حذف نام استاد راهنما و استاد مشاور) تعیین می‌شود. مقاله‌های ارائه‌شده در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی به شرط ارائه به صورت سخنرانی یا پوستر، مورد بررسی و امتیازآوری می‌شوند.

در این شیوه‌نامه برای مقاله‌های ارائه‌شده به کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی به صورت چاپ، امتیازی داده نمی‌شود.

به منظور کیفی‌سازی هرچه بیشتر بررسی فعالیت‌های پژوهشی متقاضیان، برای دانشجویان کارشناسی صرفا ۲ مقاله برتر و برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد صرفاً ۵ مقاله برتر و برای دانشجویان دکتری صرفاً ۱۰ مقالۀه برتر بررسی و امتیازدهی خواهد شد.

امتیاز به طرح‌های پژوهشی دانشجویی

طبق این شیوه‌نامه، امتیاز طرح‌هایی که در زمان دانشجویی انجام می‌شوند، در صورت موافقت یا رضایت استاد راهنمای متقاضی در زمان اجرای طرح به فرد تعلق خواهد گرفت.

امتیاز تالیف کتاب‌های علمی مرتبط با تخصص متقاضی نیز لحاظ می‌شود و برای کتاب‌هایی با موضوعات مجموعه پرسش‌ها، آزمون‌ها، حل المسائل و نظایر آنها امتیازی در نظر گرفته نخواهد شد.

نحوه استخدام مستعدان در دستگاه‌های اجرایی

شاغلین دستگاه‌های اجرایی با قرارداد رسمی، پیمانی و یا قرارداد کار معین، شاغل محسوب می‌شوند.

این دسته از افراد می‌توانند در شیوه‌نامه «پایش، نگهداشت و ارتقای سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه شاغل در دستگاه‌های اجرایی» درخواست داده و در صورت برگزیدگی از تسهیلات مربوط به آن استفاده کنند.

پس از تایید نهایی کانون ارزیابی، ظرف مدت یک هفته، اطلاعات مشمولین به سازمان اداری و استخدامی ارجاع داده می‌شود.

چنانچه متقاضی، یک بار درخواست استفاده از تسهیلات را در سامانه بارگذاری کند و با آن مخالفت شود، در صورتی که فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه- مهارتی و فرهنگی-اجتماعی متقاضی پس از گذشت حداقل ۳ ماه از اعلام نتیجه کارگروه، ارتقا یابد، می‌تواند مجدداً درخواست خود را از طریق سامانه ارسال کند.

برگزیدگان استخدام در دستگاه‌های اجرایی از امتیازات و تسهیلات ماده ۱۷ آیین ‌نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی بهره‌مند می‌شوند.

مشمولین نظام وظیفه مجاز هستند درخواست خود را برای برخورداری‌ از تسهیلات این شیوه‌نامه ثبت کنند.

شرط لازم برای بررسی پرونده در کارگروه شناسایی و کانون ارزیابی، کسب حداقل امتیاز ۳۵ از مقطع کارشناسی، کسب حداقل امتیاز ۴۰ از مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌­ای، کسب حداقل امتیاز ۵۰ از مقطع دکتری تخصصی، تخصص و فوق تخصص است.

انتهای پیام



منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.