امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 118861
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴ | 2 بازدید

تعیین هویت سرکرده جدید داعش، یک ماموریت اطلاعاتی دشوار

برخی ناظران و کارشناسان مسایل گروه‌های مسلح درباره این موضوع اتفاق نظر دارند که دوره فعلی مبهم‌ترین دوره در رابطه با گروه تروریستی داعش از منظر سرکرده‌های باقی مانده در عراق و سوریه و یا ابوالحسین الهاشمی، سرکرده جدید است که داعش اواخر نوامبر سال گذشته در یک پیام صوتی، بیعت با او را پس […]



برخی ناظران و کارشناسان مسایل گروه‌های مسلح درباره این موضوع اتفاق نظر دارند که دوره فعلی مبهم‌ترین دوره در رابطه با گروه تروریستی داعش از منظر سرکرده‌های باقی مانده در عراق و سوریه و یا ابوالحسین الهاشمی، سرکرده جدید است که داعش اواخر نوامبر سال گذشته در یک پیام صوتی، بیعت با او را پس از اعتراف به کشته شدن ابوالحسن القرشی، سومین سرکرده‌ این گروه از زمان تشکیل، در درگیری‌های اطراف درعا در جنوب سوریه اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، یک مسؤول بلندپایه عراقی در بغداد در گفتگو با سایت العربی الجدید اظهار کرد: از زمان کشته شد ابوبکر الغدادی، بنیانگذار داعش در حمله هوایی آمریکا در اکتبر ۲۰۱۹ در شمال سوریه، هویت سرکرده چهارم داعش هنوز مورد توجه گسترده و هشدار قرار دارد و در حال حاضر چندین دستگاه امنیتی که مهمترین آنها عراق، ترکیه و آمریکا است، در تلاش برای شناسایی هویت او هستند.

این مسؤول عراقی در ادامه گفت: اطلاعات موجود قطعی نیستند و نام اعلام شده ساختگی است و حتی نمی‌توان مطمئن بود که حتما سرکرده جدیدی برای داعش انتخاب شده یا این اعلامیه تنها تلاش برای عبور از مشکلات ارتباط میان گروهک‌های داعش در عراق و سوریه و نیز اختلافات موجود میان شاخه‌های آن است.

این منبع تاکید کرد: تمامی سرکرده‌های سابق عراقی بودند بنابراین احتمال دارد این رسم اکثریت عددی عراقی‌ها نسبت به سایر ملیت‌ها ادامه یابد هرچند که سه سرکرده قبلی در داخل سوریه کشته شدند و این نشان می‌دهد که داعش در داخل عراق با مشکلاتی مواجه است بر خلاف سوریه که در مناطق تحت کنترل مخالفان و یا مناطق نیروهای سوریه دموکراتیک و مناطق تحت کنترل نیروهای دمشق به تازگی فعالیت‌هایی داشته است.

او در ادامه گفت: تسریع در حذف سران داعش از سال ۲۰۱۹ موجب حضور چهره‌های گمنامی در سلسله مراتب تشکیلات شد که سن برخی از آنها کمتر از ۳۰ سال بود و در حال حاضر تلاش بیشتر اعضای داعش بر تثبیت امنیت متمرکز است تا شرایط بهبود یابد و البته داعش بازی با تضادها و فرصت‌ها را خوب بلد است.

این مسؤول عراقی افزود: ماموریت تعیین سرکرده جدید ادامه دارد اما بسیار دشوار است و اینکه داعش هنوز هم می‌تواند سرکرده جدید خود را معرفی کند در واقع یعنی خطر آن هنوز وجود دارد.

پس از کشته شدن البغدادی در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ در عملیات ویژه آمریکا در روستای باریشا در حومه ادلب پس از آنکه هشت سال هدایت داعش را بر عهده داشت، اعضای گروه با ابو ابراهیم القرشی بیعت کردند که نام اصلی‌اش محمد سعید عبدالرحمان المولی بود که دو سال بعد در یک حمله هوایی آمریکا در ابتدای فوریه ۲۰۲۲ کشته شد.

همچنین داعش با ابو الحسن القرشی بیعت کرد و او در نوامبر سال گذشته کشته شد و تا این لحظه هویت واقعی او شناسایی نشده است.

داعش به تازگی در یک پیام صوتی ۹ دقیقه‌ای از زبان فردی با لهجه عراقی ابو الحسین الهاشمی را سرکرده جدید خود معرفی کرد.

رائد الحامد، کارشناس مسایل گروه‌های مسلح به العربی الجدید گفت: ماموریت جستجوی اطلاعاتی از هویت واقعی هر یک از سرکرده‌های داعش تا این لحظه هرگز برای محققان، کشورها و طرف‌های مسؤول جنگ با تروریسم و تعقیب تروریست‌های بزرگ آسان نبوده است.

الحامد اظهار کرد: با وجود کم بودن و یا گهگاه نادر بودن اطلاعات، بیشتر سرکرده‌های داعش که کشته شدند، اطلاعات شخصی از آنها وجود ندارد و یا هویت‌هایشان تنها در بازجویی از برخی فرماندهان بازداشت شده داعش در عراق و یا توسط نیروهای قسد یا گروه‌های ارتش آزاد که افراد بازداشتی را به نیروهای ترکیه تحویل می‌دهند، شناسایی شده است و وب‌سایت‌های وابسته به داعش و یا نزدیک به آنها هیچگونه اطلاعاتی از سرکرده‌های داعش ارائه نکردند.

این کارشناس مسایل گروه‌های مسلح در ادامه گفت: علاوه بر این فرماندهان داعش پس از کشته شدن ابوبکر البغدادی در اکتبر ۲۰۱۹ در رسانه‌ها شناخته شده نبودند و هیچ حضوری در رسانه‌ها نداشتند بجز فایل‌های صوتی سخنگوها در وب‌سایت‌های داعش و یا آنچه از اظهارنظرها درباره فایل‌های صوتی و تصویری داعش برداشت می‌شدند.  

او افزود: تریبون‌های داعش تنها به اعلام نام مستعار و القاب این سرکرده‌ها بسنده می‌کنند و معمولا هم نام آنها با کنیه‌ای از قبیله قریش که قبیله پیامبر (ص) است، پایان می‌یابد.

الحامد ادامه داد: با وجود موفقیت برخی کشورها در تعیین هویت ابو ابراهیم الهاشمی القرشی با نام واقعی محمد سعید عبدالرحمان المولی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا کشته شدن او به دست نیروهای آمریکایی در یک عملیات ویژه در فوریه ۲۰۲۲ را اعلام کرد، اما ابهام بسیاری درخصوص نام ابو الحسن الهاشمی القرشی، جانشین او وجود دارد که داعش ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ کشته شدن او را اعلام کرده و ابو الحسین الحسینی القرشی را به عنوان سرکرده جدید خود معرفی کرد.

این کارشناس ادامه داد: هنوز واقعیت ماجرای کشته شدن ابو الحسن الهاشمی القرشی و هویت او جنجال بزرگی در محافل مسؤولان امور گروه‌های مسلح به پا کرده و احتمال‌هایی وجود دارد که ابو الحسن الهاشمی که مدارک و شواهدی دال بر کشته شدن او وجود نداشته و روایت‌های مختلفی درباره هویت واقعی‌اش وجود دارد، از مه ۲۰۲۲ توسط مقامات ترکیه بازداشت شده و او حاجی زید یا بشار خطاب غزال الصمیدعی است.

او در ادامه گفت: گفته می‌شود او ابو عبد الرحمان العراقی ملقب به شمشیر بغداد است و او همان نور عبد الکریم الراوی است که داعش اواخر نوامبر ۲۰۲۲ مرگش را اعلام کرد سپس آمریکا ظرف کمتر از دو ساعت  با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اپوزیسیون سوریه موسوم به ارتش آزاد ابو الحسن الهاشمی را در اواسط اکتبر ۲۰۲۲ به قتل رساند. حال سوال این است، اگر هنوز تا این لحظه در خصوص هویت ابو الحسن الهاشمی ابهام وجود دارد، چگونه می‌توان به هویت ابو الحسین الحسینی القرشی، جانشین او دست یافت؟

کریم المحمداوی، عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق نیز به العربی الجدید گفت: عراق تلاش می‌کند اطلاعات مربوط به تحقیقات درباره هویت سرکرده جدید داعش محرمانه باقی بماند و قطعا صحبت از آنها بر روند تعقیب و بازداشت او تاثیر خواهد داشت.

المحمداوی افزود: عراق با کشورهای بسیاری برای تبادل اطلاعات درباره سرکرده داعش و تمامی فرماندهان برجسته آن در ارتباط است و پایگاه اطلاعاتی وجود دارد که گهگاه به‌روزرسانی می‌شود.

این عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق در ادامه گفت: عراق در توسعه فعالیت‌های اطلاعاتی خود علیه جهش کیفی داعش و در بسیاری از عملیات‌های ویژه علیه داعش و سرکرده‌های آن موفق عمل کرده و این تلاش به صورت مداوم در حال توسعه بوده و عملیات تعقیب سرکرده داعش و فرماندهان برجسته آن در داخل و خارج عراق ادامه دارد.

انتهای پیام



منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.